Δευτέρα 12 Αυγούστου 2013

Δημ. Τσιριγώτης- Να το χαίρεστε το νέο σας σχολείο

του Δημ. Τσιριγώτη*
Το νέο μου σχολείο δεν θα έχει φύλακα. Ξέρετε ήταν αυτός ο περίεργος τύπος που το πρωί μας καλημέριζε έναν έναν και εκτελούσε και χρέη σχολικού τροχονόμου. Που ήταν και μάστορας και έφτιαχνε ότι χάλαγε. Που τον νιώθαμε ως το προστάτη μας και ήμασταν ήσυχοι στη τάξη. Που δεν θα μας άφηνε να κάνουμε κοπάνα. Ήταν το άγρυπνο μάτι των γονέων και των καθηγητών μας εκεί που δεν μπορούσε να φτάσει. Και επειδή ο φύλακας υπάρχει για να φυλάει τα...
πολύτιμα αλήθεια κύριοι, μήπως δεν θεωρείται τα παιδιά ως τέτοια; Αυτό να μας πείτε.
 
Το νέο μου σχολείο θα έχει λίγα μαθήματα. Μαθήματα που θα ακολουθούν το νόμο της χρηστικότητας. Τι να την κάνουμε λέει τη μουσική, τα καλλιτεχνικά και την τεχνολογία; Αυτά είναι περιττά και άμα θέλουμε μπορούμε να ασχοληθούμε και μόνοι μας. Και ποιος σας είπε, κύριοι, ότι δίνω δεκάρα για τη χρησιμότητα των πραγμάτων. Εγώ διψάω για εκείνα που με κάνουν να ονειρεύομαι και μου ταΐζουν τη φαντασία μου. Που μου ανοίγουν τη ψυχή και την ταξιδεύουν. Που είναι χαραμάδες για να μπαίνει λίγο φως και λίγος καθαρός αέρας σε αυτή τη φυλακή που μου έχετε ετοιμάσει και που τη λέτε νέο σχολείο. Αλλά ξέρω πολύ καλά γιατί το κάνατε. Γιατί τα μαθήματα αυτά είναι πολύ επικίνδυνο να με βγάζουν από το στόχο που έχετε για μένα. Γιατί τα μαθήματα αυτά με μαθαίνουν να σκέφτομαι και αυτό εσάς δεν σας αρέσει. Θέλετε να ταιριάζω ακριβώς στο παζλ της αγοράς. Η αγορά θα με πετάει σα χαλασμένο ανταλλακτικό αν δεν έχετε φροντίσει να λειάνετε τις γωνίες μου. Δώστε μου, λοιπόν, project να εξασκούμαι από τώρα για το όταν θα έρθει η ώρα να πουληθώ. Δώστε μου πρακτική εξάσκηση και μαθητεία για να μάθω τα κόλπα από πρώτο χέρι. Γιατί να μην βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις σας να πάρουν τα πάνω τους με λίγη ανασφάλιστη και φθηνή παιδική εργασία; Ξέρετε τι σημαντικό είναι να είσαι 16 χρονών και να έχεις κατασταλάξει επαγγελματικά; Και να είσαι, ήδη εξειδικευμένος; Κύριοι αξία έχω, τιμή έχω, αλλά δεν είμαι προϊόν σας.
 
Το νέο μου σχολείο θα έχει πολλές εξετάσεις. Ξέρετε πως βλέπω εγώ τις εξετάσεις; Σαν τον βούρδουλα της γνώσης. Μάθηση με το ζόρι για ιδιοτελή χρήση που μόλις ο στόχος επιτευχθεί η γνώση μεταφέρεται στο κάδο ανακύκλωσης. Λοιπόν έχουμε και λέμε: εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα από τη Α΄Λυκείου, που οι βαθμοί και των τριών τάξεων του Λυκείου θα μετράνε για την εισαγωγή μου σε κάποια σχολή. Συν το ότι μόλις θα τελειώσω το Λύκειο θα δώσω και Πανελλαδικές εξετάσεις. Ήθελα απλά να σας ρωτήσω κύριοι. Όταν λέγατε τόσο καιρό ότι θα αποκόψετε το Λύκειο από την εισαγωγή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση τι ακριβώς εννοούσατε; Γιατί μεγαλύτερη διασύνδεση δεν μπορώ να σκεφτώ από αυτή που πετύχατε. Τι σόι αποκοπή είναι το να μετράει η επίδοσή σου σε όλες τις τάξεις του Λυκείου; Αφήστε το άλλο που λέγατε κύριοι για την αφαίμαξη της ελληνικής οικογένειας στη παραπαιδεία. Πως ακριβώς τη κτυπήσατε όταν αυτό που την εκτρέφει είναι το εξεταστικό σύστημα που τώρα εσείς πολλαπλασιάζετε; Τώρα με αναγκάζετε να πηγαίνω φροντιστήριο από τημ Α” Λυκείου. Και αλήθεια ποιος σας είπε ότι η οικογένειά μου έχει αυτά τα χρήματα που χρειάζονται; Μήπως με τις πολλές εξετάσεις θέλετε να με προετοιμάσετε για τον σκληρή επαγγελματική ζούγκλα που μου έχετε φυλαγμένη, όπου θα επιβιώνουν μόνο οι πειθήνιοι και οι υπάκουοι; Με κάνατε κύριοι να νιώθω τόσο άσκημα απέναντι στους καθηγητές μου γιατί πίστεψα εσάς ότι νοιάζεστε για τη ψυχολογία μου στις Πανελλαδικές και συναίνεσα στην επιστράτευσή τους, και τώρα βλέπω να τους πετσοκόβετε έναν έναν. Αλήθεια όλο αυτό το νοιάξιμό σας που πήγε; Θα σας έλεγα τι έχετε κάνει στη ψυχολογία μου τώρα. Δηλαδή μου γλυτώσατε μερικές εβδομάδες και μου τρώτε χρόνια ολόκληρα; Συγχαρητήρια λοιπόν πετύχατε τα ακριβώς αντίθετα από τα όσα είχατε εξαγγείλει. Και εμένα τι με περάσατε κύριοι, που με μετατρέπετε σε σκληρά εργαζόμενο από τα 15 μου; Γιατί με εκβιάζετε να γίνω μικρομέγαλο; Μήπως για να με κάνετε να θυμίζω εσάς και τα νεοφιλελεύθερα όνειρά σας; Ξεχνάτε ότι είμαι απλά ένα παιδί που έχω μπροστά μου και αυτή τη φουρτούνα της εφηβείας; Αλήθεια για πόσο νομίζετε ότι μπορώ να αναβάλω την εφηβεία μου; Ή μήπως θα σας βόλευε τελείως να τη ματαιώσω όπως υποθέτω ότι κάποτε κάνατε και εσείς στη δική σας;
 
Το νέο μου σχολείο θα ξεχωρίζει νωρίς νωρίς την ήρα από το σιτάρι. Οι αδύναμοι και οι φτωχοί θα πηγαίνουν στο Τεχνικό Λύκειο και από εκεί, αφού θα παίρνουν μια στοιχειώδη κατάρτιση θα οδηγούνται στο μονόδρομο των ΙΕΚ (δημοσίων και ιδιωτικών) για ακόμα πιο στοιχειώδη κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων. Κύριοι να ξέρετε ότι δεν μπορείτε τόσο εύκολα να με ξεγελάσετε και όσα και αν ντύνετε με όμορφα λόγια τα όσα μου έχετε ταμένα. Γνωρίζω πολύ καλά ότι σημαδεύετε το μυαλό μου και βλέπετε σε μένα μόνο ένα ζευγάρι επιδέξιων εργατικών χεριών. Με θέλετε άβουλο εξειδικευμένο εργάτη χωρίς δικαιώματα και απαιτήσεις. Και ενώ το μυαλό μου διψάει να ρουφήξει γνώσεις εσείς το παραγεμίζετε με δεξιότητες. Λοιπόν σας έχω νέα κύριοι. Σας βλέπω. Δεν μπορείτε να με ξεγελάσετε. Ακόμα και εργάτης να γίνω θα έχω φροντίσει να έχω μάθει να σκέφτομαι, να έχω κρίση και άποψη. Και θα μπορώ να υψώνω τα εργατικά μου χέρια ψηλά σε γροθιά.
 
Το νέο μου σχολείο θέλετε να έχει καθηγητές με σκυμμένο το κεφάλι, που θα φοβούνται και τη σκιά τους ,χωρίς κατοχυρωμένες θέσεις και με μισθούς πείνας. Καθηγητές πεταμένους ως βορά στους παρεμβατικούς γονείς και στον εκάστοτε υπουργό. Που θα τρέμουν να ορθώσουν το παράστημά τους και να υποστηρίξουν τη γνώμη τους. Που θα είναι απαξιωμένοι και εξαντλημένοι. Μάθετε λοιπόν το εξής κύριοι. Εγώ δεν πρόκειται ποτέ μου να εκμεταλλευτώ τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται οι καθηγητές μου αυτή τη περίοδο. Το ίδιο θα απαιτήσω και από τους γονείς μου να κάνουνε. Και έχω τη σιγουριά ότι όταν καταλάβουν τη δύναμη τους εκείνοι θα οδηγήσουν το σχολείο στο δρόμο που πρέπει. Γιατί το σχολείο είναι των παιδιών και των δασκάλων τους, όχι δικό σας κύριοι. Από τους δασκάλους μου έχω απαιτήσεις. Ξέρω ότι θα παλέψουν για μένα και δεν θα προδώσουν την εμπιστοσύνη μου. Είναι η μοναδική μου ελπίδα. Και αν αποφασίσουν δυναμική αντίδραση το Σεπτέμβρη εγώ αυτή τη φορά θα είμαι δίπλα τους, όχι όπως την άλλη που με πλανέψατε εσείς κύριοι. Γιατί τώρα είδα το πραγματικό σας πρόσωπο, οι μάσκες έπεσαν.
 
Το νέο μου σχολείο θα με φιλτράρει από νωρίς και θα μου βάζει ταμπέλα του προορισμού μου. Και ανάλογα τη τάξη θα δείχνει άλλο δρόμο. Οι πολύ πλούσιοι στα ακριβά ιδιωτικά σχολεία που οδηγούν ,με μια ενδιάμεση στάση στο εξωτερικό, στις καλές θέσεις στην αγορά εργασίας. Οι μεσαίοι που, θα έχουν για να κάνουν φροντιστήριο, στην εγχώρια τριτοβάθμια εκπαίδευση και από εκεί σε άγνωστο προορισμό. Τέλος τα φτωχά παιδιά του λαού θα μετατρέπονται σε φθηνά εργατικά χέρια για εγχώρια ή διεθνή εκμετάλλευση. Να ξέρετε κύριοι ότι η εκπαίδευση είναι δικαίωμα όλων και όχι επαγγελματική κρησάρα στα χέρια της οικονομίας της αγοράς.
 
Το νέο μου σχολείο θα είναι σε προσφορά. Στην αρχή θα με βάζει να τσοντάρω στο λογαριασμό μέχρι που σιγά σιγά θα με βάλει να τον χρεώνομαι ολόκληρο. Το δημόσιο και δωρεάν σχολείο θα είναι το καμουφλάζ ενός ιδιωτικοποιημένου σχολείου που θα λειτουργεί με τους κανόνες της αγοράς. Αλλά με συγχωρείται κύριοι αλλά δεν έχω σκοπό να αγοράσω το ψεύτικο που μου παρουσιάζεται ως γνήσιο. Θα απαιτήσω το πραγματικό δημόσιο σχολείο που έτσι και αλλιώς το έχω προπληρώσει.
 
Το νέο μου σχολείο δεν είναι καθόλου νέο. Οι επιταγές του έρχονται από πολύ παλιά .Από τότε που η μόρφωση ήταν προνόμιο λίγων και μάλιστα κληρονομικό. Από τότε που το σχολείο ήταν το βασικό όργανο προπαγάνδας της άρχουσας τάξης. Κύριοι να το χαίρεστε το νέο σας σχολείο γιατί εγώ δικό μου αποφάσισα να μην το λέω.
 
*Φυσικός
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: