Τρίτη 3 Μαΐου 2011

Για την "έλλογη πολιτικοποίηση των αντιστάσεων και της ανυπακοής"... ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ-ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟ "Στον αστερισμό της ανομίας"

της Άλμα

Λάβαμε και το δημοσιεύουμε, ένα άρθρο-κριτική της ΕΟΣ(Ενωσή Οπαδών ΣΥΡΙΖΑ) στο άρθρο του Νικόλα Σεβαστάκη "Στον αστερισμό της ανομίας". Θα συμφωνήσω μαζί τους στο εξής, ότι το άρθρο του Σεβαστάκη απηχεί μία αντίληψη στα πλαίσια της αστικής δημοκρατίας. Υπάρχουν επομένως δύο τρόποι αντίληψης του κειμένου. Ο ένας είναι η κριτική τους, η οποία εκφράζει μία άλλη προσέγγιση, αυτή της κινηματικής-εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς, με την οποία συμφωνώ και θεωρώ ως απαραίτητο προπαρασκευαστικό-μεταβατικό στάδιο για τις μελλούμενες κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις.

Η άλλη ανάγνωση είναι αυτή του Σεβαστάκη, η οποία.... μη μπορώντας να ξεφύγει από το αστικό αντιληπτικό της πλαίσιο, ενώ ψυχανεμίζεται τη λειτουργία των κινήματων ανυπακοής στο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι,"το πεδίο της δυνατότητας για μια νέα επινόηση της δημοκρατίας και της λαϊκής υποκειμενικότητας. Το πεδίο εντέλει για την ανάπτυξη νέων μορφών κοινωνικής συνεργασίας και λαϊκής αλληλεγγύης.",ωστόσο δεν υπερβαίνει εντέλει το πλαίσιο.

Ταυτόχρονα όμως δίνει μια σαφή απάντηση σε δήθεν αριστερές προσεγγίσεις(θεωρώ ότι αναφέρεται στη ΔΗΜ.ΑΡ), οι οποίες προσπαθώντας να αυτοπροσδιοριστούν,αλλά και να πείσουν με άκρως απολίτικο τρόπο για την αναγκαιότητα νεοφιλελεύθερων λύσεων, προτείνουν αφενός την εξήγηση της κρίσης με όρους ατομικής ψυχολογίας και αφετέρου να ενοχοποιήσουν και να πείσουν τον καθένα μας χωριστά ότι η λύση βρίσκεται στην ατομική ευθύνη και αλλαγή κουλτούρας!

Για την "έλλογη πολιτικοποίηση των αντιστάσεων και της ανυπακοής"...
Η έλλογη πολιτικοποίηση των αντιστάσεων και της ανυπακοής είναι μια σύνθετη και πολύ δύσκολη ιστορία. Δοκιμάζεται, συχνά με αποτυχίες, μέσα σε συνθήκες διάχυτων φόβων και συλλογικής κατάθλιψης. Μέσα σε συγκυρίες «απομάγευσης» του κόσμου της πολιτικής. Αλλά κάθε αντίσταση και έκφραση ανυπακοής δεν συνιστά, όπως λένε οι διανοούμενοι του «Μνημονίου ως ευκαιρίας», ένα συναισθηματικό και αμυντικό ψυχόδραμα. Μπορεί να είναι συγχρόνως και το πεδίο της δυνατότητας για μια νέα επινόηση της δημοκρατίας και της λαϊκής υποκειμενικότητας. Το πεδίο εντέλει για την ανάπτυξη νέων μορφών κοινωνικής συνεργασίας και λαϊκής αλληλεγγύης. Για αυτό ακριβώς τον λόγο δεν έχει νόημα έχει να ζητάς εχέγγυα ορθολογισμού και ανεπίληπτης πολιτικότητας από κάθε μορφή συλλογικής δράσης.
(απόσπασμα από το “Στον αστερισμό της ανομίας ” Του Νικόλα Σεβαστάκη )


Η Αριστερά ανέκαθεν αναζητούσε εναγώνια την “έλλογη πολιτικοποίηση των αντιστάσεων και της ανυπακοής” γιατί διεκδικούσε - και συνεχίζει να διεκδικεί - αυτάρεσκα ότι το υποκείμενο αυτής της διαδικασίας πολιτικοποίησης είναι η ιδία. Αγωνιά λοιπόν γιατί θεωρεί ότι μέσω αυτής της πολιτικοποίησης επιβεβαιώνεται ο ιστορικός της ρόλος. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;


Σήμερα, η “«απομάγευση» του κόσμου της πολιτικής” την οποία διαπιστώνει ο Ν. Σεβαστάκης, αφορά μια συγκεκριμένη εκδοχή της πολιτικής, αφορά την πολιτική του δικομματικού κοινοβουλευτικού συστήματος και την ενσωμάτωση της αριστεράς σε αυτό το σύστημα. Όμως η πολιτική είναι παρούσα σε όλες εκείνες τις κοινωνικές συγκρούσεις που προσδιορίζονται σε αντιπαλότητα με το κράτος και το κεφάλαιο. Οι ίδιες οι αντιστάσεις και τα φαινόμενα ανυπακοής ως συλλογικά δρώμενα παράγουν πολιτικά συμβάντα, από τα οποία η αριστερά απουσιάζει. Η “πολιτικοποίηση” δεν είναι μια διαδικασία η οποία εισάγει την “πολιτική” εκ των υστέρων σε μη πολιτικά συμβάντα. Ο “Δεκέμβρης” είναι ένα από τα πιο πρόσφατα πολιτικά συμβάντα, το οποίο είναι ασύμβατο με τις αντιλήψεις περί πολιτικής της Αριστεράς. Γιαυτό αδυνατεί ακόμη να κατανοήσει αυτό το συμβάν που προκάλεσε “σοκ και δέος” στον αστισμό...


Στην παραγωγή αυτής της πολιτικής “οι διανοούμενοι του «Μνημονίου ως ευκαιρίας»” στους οποίους αναφέρεται ο Ν. Σεβαστάκης δεν έχουν να προσφέρουν και πολλά πράγματα, γιατί η πολιτική δεν είναι ούτε επιστήμη, ούτε ιδεολογία. Αυτή λοιπόν η αυτονομία της πολιτικής από τους τόπους συγκρότησης των διανοουμένων καθιστά άνευ πολιτικής σημασίας την καταληκτική του απόφανση: “δεν έχει νόημα έχει να ζητάς εχέγγυα ορθολογισμού και ανεπίληπτης πολιτικότητας από κάθε μορφή συλλογικής δράσης”.


Η συλλογική δράση είναι ο κατ΄εξοχήν τόπος παραγωγής της συλλογικής ταυτότητας. Και η ταυτότητα οριοθετεί την διάκριση. Οι διακριτές συλλογικές ταυτότητες που αναδύονται μέσα από τις αντιστάσεις και τα φαινόμενα ανυπακοής ως συλλογικά δρώμενα δεν καταγράφονται σήμερα με ενιαίο τρόπο και δεν εντάσσονται αυτόματα όπως υπονοεί ο Ν. Σεβαστάκης, στην “λαϊκή υποκειμενικότητα”. Αυτή η υποκειμενικότητα αποτελεί πράγματι μια “επινόηση” των διανοούμενων του «Μνημονίου ως ευκαιρίας»”. Μένει όμως να αναδειχθεί ότι εντός της ενοποιούνται τα “ιουλιανά” του περασμένου χρόνου (οι κινητοποιήσεις των φορτηγατζήδων) με τον “ανένδοτο” αγώνα των κατοίκων της Κερατέας. Και είναι σίγουρο ότι η επιβεβαίωση δεν μπορεί να είναι προϊόν καμίας “έλλογης πολιτικοποίησης”. Οι “διάχυτοι φόβοι και η συλλογική κατάθλιψη” είναι τα διόδια που πληρώνει η αριστερά για να κυκλοφορεί ελεύθερα στις λεωφόρους της αστικής πολιτικής. Μήπως έχει έρθει η ώρα να ενταχθεί στο κίνημα “Δεν πληρώνω”;

Δεν υπάρχουν σχόλια: