Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Χθες, στο άτυπο υπουργικό συμβούλιο, παρουσιάστηκαν και εγκρίθηκαν -από τον πρωθυπουργό- τα νέα σχέδια για την ανώτατη εκπαίδευση.Οι αλλαγές είναι οι εξής:...
1.Συμβούλιο διοίκησης

Αποτελείται από 15 μέλη: επτά καθηγητές (4ετούς θητείας), εκλεγμένους από καθηγητές του Ιδρύματος, επτά εξωτερικά μέλη εκλεγμένα από τους καθηγητές του Συμβουλίου και έναν φοιτητή εκλεγμένο από ενιαίο ψηφοδέλτιο για ετήσια θητεία, με καθολική ψηφοφορία των ενεργών φοιτητών του τμήματος. Βασικές αρμοδιότητες: Ελέγχει αλλά και διαχειρίζεται το «στρατηγικό πλαίσιο ανάπτυξης».

2. Πρύτανης Πανεπιστημίου / πρόεδρος ΤΕΙ

- Εκλέγεται (με φανερή ψηφοφορία) από το Συμβούλιο, ύστερα από διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Υπεύθυνη μια επιτροπή διερεύνησης (από καθηγητές Ιδρύματος). Η Σύγκλητος διατηρεί το δικαίωμα αρνησικυρίας για δύο υποψηφίους με πλειοψηφία.

- Εισηγείται τον εσωτερικό κανονισμό και την εσωτερική διάρθρωση και οργάνωση κάθε Ιδρύματος.

- Με ανάλογη διαδικασία εκλέγονται οι κοσμήτορες/διευθυντές των σχολών.

3. Σχολή

- Καθίσταται ως βασική διοικητική και ακαδημαϊκή μονάδα. Καταργούνται τα τμήματα, δημιουργούνται τα «προγράμματα σπουδών».

Κάθε Σχολή οργανώνει διαφορετικά προγράμματα σπουδών, απονέμει αντίστοιχα πτυχία. Μπορεί να οργανώνει ενιαίο πρόγραμμα σπουδών στο πρώτο έτος ώστε να εισάγονται οι φοιτητές σε σχολές και να εντάσσονται στα προγράμματα σπουδών μετά το πρώτο έτος.

- Δυνατότητα ίδρυσης μεταπτυχιακής σχολής και σχολής διά βίου μάθησης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Πρόβλεψη για μονοετείς και διετείς σπουδές.

4. Ακαδημαϊκό προσωπικό

- Θεσπίζονται τρεις ακαδημαϊκές βαθμίδες: καθηγητές, αναπληρωτές, επίκουροι. Καθηγητές και αναπληρωτές εκλέγονται ως μόνιμοι. Οι επίκουροι εκλέγονται για τετραετή θητεία, με δυνατότητα για άλλη μία. Ανοιχτή η διαδικασία για την εξέλιξή τους. Καταργούνται οι λέκτορες.

- Δυνατότητα ανάθεσης σε εντεταλμένους διδασκαλίας με ατομικές, ανανεώσιμες, συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, πλήρους απασχόλησης, διάρκειας έως και πέντε ετών.

- Αξιολόγηση καθηγητών κάθε 5 χρόνια από ειδικές επιτροπές. Προβλέπονται επιβραβεύσεις αλλά και «ακαδημαϊκές επιπτώσεις».

- Καθιέρωση «πλήρους και αποκλειστικής» απασχόλησης.

- Εκλογή καθηγητών από επταμελείς επιτροπές (οι τρεις από Ιδρύματα εξωτερικού).

- Δημιουργία επώνυμων εδρών διδασκαλίας και έρευνας (από κληροδοτήματα, χορηγίες, κ.λπ.).

5. Σπουδές

Θεσπίζονται οι τρεις κύκλοι (προπτυχιακός, μεταπτυχιακός, διδακτορικός), ενώ προβλέπεται και σύντομος κύκλος σπουδών με αντίστοιχο τίτλο.

Καθιερώνονται οι τριετείς σπουδές και όλα μετριούνται με τις «ακαδημαϊκές μονάδες».

- Ο πρώτος κύκλος: περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα σπουδών και μαθήματα που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστον σε 180 ακαδημαϊκές μονάδες (α.μ.). Ενα έτος αντιστοιχεί τουλάχιστον σε 60 α.μ. Κύριο κριτήριο για τον προσδιορισμό των α.μ. αποτελούν οι αντίστοιχες ευρωπαϊκές εξελίξεις.

- Ο δεύτερος κύκλος: περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα μεταπτυχιακών και μαθήματα που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστο σε 60 και κατά μέγιστο σε 120 α.μ.

- Ο τρίτος κύκλος: περιλαμβάνει διδακτορικές σπουδές με μαθήματα που αντιστοιχούν κατ' ελάχιστο σε 60 και κατά μέγιστο σε 120 α.μ., καθώς και την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής.

- Δυνατότητα συνεργασίας με Ιδρύματα ημεδαπής ή αλλοδαπής, καθώς και σε ξένη γλώσσα, καθώς και ειδικά προγράμματα διά βίου μάθησης (παραδοσιακά ή εξ αποστάσεως). Ιδια δυνατότητα για μεταπτυχιακά. Ολα απαιτούν πιστοποίηση.

6. Αξιολόγηση και πιστοποίηση

- Οι διαδικασίες αξιολόγησης (από το 2005) μετατρέπονται σε διαδικασίες πιστοποίησης:

α) των προγραμμάτων σπουδών και β) των εσωτερικών συστημάτων διασφάλισης της ποιότητας.

- Θεσμοθετούνται διαδικασίες αξιολόγησης για την ανακήρυξη ακαδημαϊκών μονάδων ως Κέντρων Αριστείας.

7. Χρηματοδότηση των ΑΕΙ

- Η δημόσια χρηματοδότηση (τακτικός προϋπολογισμός, ΠΔΕ και νέες θέσεις προσωπικού) κατανέμεται:

α) Με βάση τον αριθμό των ενεργών φοιτητών που εγγράφονται σε αυτό και το κόστος σπουδών ανά φοιτητή.

β) Με βάση τους δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων και σύμφωνα με το βαθμό επίτευξης των στόχων που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ της πολιτείας και των Ιδρυμάτων. Κάθε ίδρυμα επιλέγει τους δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων με βάση τους οποίους επιθυμεί να αξιολογηθεί.

- Πιο δεσμευτικοί και αναλυτικοί οι τετραετείς προγραμματισμοί με «ιεράρχηση και καθορισμό των προτεραιοτήτων τους».

8. Ιδρυση Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) σε κάθε ΑΕΙ για τη διαχείριση και την αξιοποίηση πόρων ερευνητικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων και της κινητής και ακίνητης περιουσίας. Ο ίδιος φορέας αναλαμβάνει σίτιση, στέγαση (φοιτητικές εστίες, εστιατόρια, κυλικεία, κ.λπ.). Πρόεδρος φορέα ο αναπληρωτής πρύτανης/πρόεδρος.

9. Φοιτητικά ζητήματα

- Φοιτητική ιδιότητα: χάνεται σε περίπτωση μη εγγραφής σε δύο συνεχόμενα εξάμηνα. Καθεστώς μερικής φοίτησης για τους εργαζόμενους φοιτητές. Μετά το ν + 2 οι φοιτητές πλήρους φοίτησης και μετά το 2ν οι φοιτητές μερικής φοίτησης, οι όροι και οι προϋποθέσεις για διατήρηση της φοιτητικής ιδιότητας ορίζονται από τα Ιδρύματα.

- Συμμετοχή στα όργανα διοίκησης των Ιδρυμάτων: από καθολική, μυστική ψηφοφορία του συνόλου των ενεργών φοιτητών. Δυνατότητα συγκρότησης: α) συμβουλίου φοιτητικής μέριμνας, β) συμβουλίου σπουδών ανά σχολή ή/και πρόγραμμα σπουδών, με συμμετοχή φοιτητών κατά 40%.

- Θέσπιση Συνηγόρου του φοιτητή.

- Ατοκα δάνεια: σε φοιτητές πρώτου κύκλου ή σε ορισμένες άλλες κατηγορίες φοιτητών. Τμηματική αποπληρωμή μετά την έναρξη απασχόλησής τους ή την απόκτηση ατομικού εισοδήματος.

- Ακαδημαϊκή ελευθερία -άσυλο.

Οπως αναφέρεται: «Πλήρης και πιστή εγγύηση της επιστημονικής ελευθερίας και της ελευθερίας της έκφρασης μέσα στα ΑΕΙ. Απομάκρυνση από το μοντέλου χωροταξικού ορισμού και επιστροφή στις ρίζες του ασύλου».

10. Διεθνοποίηση:

Διεθνή προγράμματα σπουδών, αλλοδαποί καθηγητές κ.ά.

11. Νέος χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης:

Με προεδρικό διάταγμα αργότερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: