του Ab. Mohamed Sidi*
Αναμφισβήτητα ο πλέον ισχυρός διαμορφωτής της κοινής γνώμης στον σημερινό κόσμο είναι τα αμερικανικά πλανητικά μέσα ενημέρωσης, και ειδικότερα η κινηματογραφική βιομηχανία του Χόλλυγουντ. Από τότε που οι σιωνιστές Εβραίοι ίδρυσαν δια της βίας το κράτος του Ισραήλ στη γη της αραβικής Παλαιστίνης, το 1948, το Χόλλυγουντ και τα υπόλοιπα μαζικά μέσα ενημέρωσης έχουν...
εξαπολύσει μια εκστρατεία που έχει ως στόχο να εξευτελίσει τους Άραβες και να αμαυρώσει την εικόνα τους. Ο αμερικανικός κινηματογράφος και η τηλεόραση –που προωθούν συστηματικά μια αρνητική εικόνα των μη καυκασιανών, συμπεριλαμβανομένων των Ινδιάνων, Αφροαμερικανών, Ισπανο-Αμερικανών και Ασιατο-Αμερικανών– από το 1950 επικεντρώνουν στους Άραβες και τους Μουσουλμάνους περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη εθνο-θρησκευτική ομάδα, ως αντικείμενα μίσους, καταφρόνιας και χλευασμού. (Επειδή οι Άραβες είναι αριθμητικά η μεγαλύτερη σημιτική ομάδα, αυτή η εχθρότητα εναντίον τους συνιστά, στην κυριολεξία, αντι-σημιτισμό).
Ο συνήθης “κακός”
“Στην αμερικανική τηλεόραση”, γράφει ο καθηγητής Σαχήν (Shaheen), “ο συνήθης ‘κακός’ είναι σήμερα ο Άραβας. Το να είσαι Άραβας στην Αμερική σημαίνει αυτομάτως ότι μεταβάλλεσαι σε αντικείμενο περιφρόνησης και εξευτελισμού από την τηλεόραση υπό το ένδυμα της ψυχαγωγίας. Για μένα αυτή η αντι-αραβική εικόνα στον τομέα της ψυχαγωγίας εκφράζεται και μέσα από την πολιτική της Αμερικής”1.
Πλάνες
Αυτή η εκστρατεία των μέσων τροφοδοτεί αναρίθμητες πλάνες για τους Άραβες και το κυρίαρχο θρήσκευμά τους, το Ισλάμ. Πολλοί κάτοικοι της Δύσης έχουν πειστεί ότι οι Άραβες, ουσιαστικά, είναι ακαλλιέργητοι νομάδες που ζουν στην έρημο σε σκηνές. Παρομοίως πολλοί Αμερικανοί θεωρούν τον ΟΠΕΚ (Οργανισμός Πετρελαιο-Εξαγωγών Κρατών) ως συνώνυμο των Αράβων και του αραβικού κόσμου· τα ΜΜΕ κατηγορούν συστηματικά τους Άραβες όποτε ο ΟΠΕΚ ανεβάζει τις τιμές του πετρελαίου, στην πραγματικότητα οι έξι από τις 13 χώρες του ΟΠΕΚ δεν είναι αραβικές. Επίσης τα ΜΜΕ εκθέτουν διαρκώς τους Άραβες και τους Μουσουλμάνους, με έναν πρωτοφανή τρόπο, ως φανατικούς και καθόλου ανεκτικούς στις θρησκευτικές ευαισθησίες των υπολοίπων. Στην πραγματικότητα το Ισλάμ, για ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας του, υπήρξε περισσότερο ανεκτικό προς τον χριστιανισμό και τον ιουδαϊσμό από ό,τι το αντίστροφο. Και όμως ήταν οι Εβραίοι Σιωνιστές που ίδρυσαν το κράτος τους στη “γη της επαγγελίας” της Παλαιστίνης, ως ένα κράτος προορισμένο αποκλειστικά για τον “εκλεκτό λαό”. Ενώ η αραβική λέξη Αλλάχ συχνά προβάλλεται στις αμερικανικές ταινίες με έναν τρόπο που προκαλεί χλεύη και κυνισμό, στην πραγματικότητα “Αλλάχ” είναι απλά η αραβική λέξη για τον Θεό. Όχι μόνο οι Άραβες μουσουλμάνοι αλλά και οι Άραβες χριστιανοί, ακόμα και οι Άραβες Ιουδαίοι, χρησιμοποιούν αυτή τη λέξη για να επικαλεστούν τον Θεό.
[ ] Όσο για την ταύτιση των Αράβων με “τρομοκράτες”, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι “τρομοκράτες” δραστηριοποιούνται σ’ όλο τον κόσμο, σε χώρες τόσο διαφορετικές όσο η Βρετανία, η Ιταλία, η Ιρλανδία, η Ρωσία, η Γερμανία, η Ισπανία, η Ιαπωνία, το Ισραήλ και οι ΗΠΑ. Η Εβραϊκή Αμυντική Ένωση (JDL), για παράδειγμα, έχει ένα αρκετά πλούσιο ιστορικό τρομοκρατικής δραστηριότητας. Το 1985 το FBI υπέδειξε το JDL σαν την δεύτερη κατά σειράν πιο ενεργό τρομοκρατική ομάδα στις ΗΠΑ2. Εντούτοις, το Χόλλυγουντ έχει κάνει πολλά για να ενθαρρύνει τους Αμερικανούς να συνεχίσουν να συσχετίζουν τους “τρομοκράτες” με τους Άραβες (ειδικά τους Παλαιστίνιους) και τους μουσουλμάνους “αγωνιστές”.
Κυριαρχία των Αράβων;
Οι διαιτέρως προβεβλημένες εξαγορές αμερικανικών εταιριών από τους Άραβες κατά τη δεκαετία 1970-1980 πυροδότησαν ένα κύμα υστερίας στον περιοδικό τύπο και τα ηλεκτρονικά μέσα εν όψει του κινδύνου, όπως διατείνονταν, της εξαγοράς σχεδόν ολόκληρης της Αμερικής από τους Άραβες. Στην πραγματικότητα, οι άμεσες ξένες επενδύσεις από μέλη-χώρες του ΟΠΕΚ, όπως αναφέρει το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου, υπολογίζονται σε λιγότερο από το 1% του συνόλου3.
Η εβραϊκή επιρροή στο Χόλλυγουντ
Οι αρνητικές εικόνες που πλάθει το Χόλλυγουντ για τους Άραβες δεν εκπλήσσουν πλέον, εξαιτίας του κυρίαρχου ρόλου που παίζουν οι Εβραίοι και οι άλλοι υποστηρικτές του Σιωνιστικού κινήματος στο Χόλλυγουντ. Στην μελέτη του, του 1988, “Μια καθ’ όλα δική τους αυτοκρατορία: Πώς οι Εβραίοι εφηύραν το Χόλλυγουντ”, ο Εβραίος συγγραφέας Νηλ Γκάμπλερ (Neal Gabler) υποστηρίζει πως οι Εβραίοι ίδρυσαν όλα τα μεγάλα αμερικάνικα στούντιο ταινιών συμπεριλαμβανομένων των Columbia, Metro Goldwyn Mayer, Warner Brothers, Paramount, Universal και Twentieth Century Fox. Η αμερικανική βιομηχανία ταινιών –γράφει ο Γκάμπλερ4– ιδρύθηκε… και λειτούργησε από Εβραίους της Ανατολικής Ευρώπης… Όταν δε οι ομιλούσες ταινίες κυριάρχησαν στη βιομηχανία, το Χόλλυγουντ δέχθηκε εισβολή από ένα πλήθος Εβραίων συγγραφέων, που προέρχονταν κυρίως από την Ανατολική Ευρώπη. Τα πιο σημαντικά πρακτορεία ηθοποιών τα διαχειρίζονταν Εβραίοι. Εβραίοι δικηγόροι διαπραγματεύονταν τις περισσότερες υποθέσεις και Εβραίοι γιατροί πρόσφεραν βοήθεια στους ασθενείς του κλάδου. Και πάνω απ’ όλα, παρήγαγαν τις ταινίες… Όλα αυτά, ώθησαν τον F. Scott Fitzgerald να χαρακτηρίσει το Χόλλυγουντ επικριτικά ως “ένα ξεφάντωμα για τους Εβραίους, και μια τραγωδία για τους μη Εβραίους”5. Μόλις οι Εβραίοι κυριάρχησαν στις “ταινίες”, αποκτήσαμε ένα πρόβλημα στον κινηματογράφο οι συνέπειες του οποίου δεν είναι ακόμα ορατές. Στην εξονυχιστική μελέτη του “Ιεροί δεσμοί: Μια ιστορία των Εβραίων”, το 1994, ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, Νόρμαν Κάντορ (Norman F. Cantor), κατέδειξε ότι η παραγωγή και διακίνηση ταινιών του Χόλλυγουντ “κυριαρχούνταν σχεδόν ολοκληρωτικά από μετανάστες Εβραίους τα πρώτα πενήντα χρόνια και συνεχίζει ακόμα να κυριαρχείται από τους ίδιους στα ανώτατα κλιμάκια. Ο τελευταίος μη εβραϊκός προμαχώνας του Χόλλυγουντ, το στούντιο της Disney, περιήλθε υπό τη διοίκησή τους στις αρχές της δεκαετίας του 1990”6. Ο Εβραίος ιστορικός και δημοσιογράφος Τζόναθαν Γκόλντμπεργκ (Jonathan J. Goldberg) γράφει το 1996, στην επισκόπησή του “Εβραϊκή ισχύς: Στο εσωτερικό του Αμερικανο-Εβραϊκού οικοδομήματος”: η αντιπροσώπευση των Εβραίων στα ΜΜΕ φτάνει σε πολύ υψηλά ποσοστά συγκριτικά με τη συμμετοχή τους στον πληθυσμό.7 [ ]
Το Χόλλυγουντ, στο τέλος του 20ού αιώνα, παραμένει πάντα μια βιομηχανία με σαφή εθνικό προσδιορισμό. Στην ουσία, όλοι οι διευθυντές στα μεγάλα στούντιο είναι εβραϊκής καταγωγής. Το ίδιο ισχύει για τους συγγραφείς, τους παραγωγούς, και, σε μικρότερο βαθμό, για τους σκηνοθέτες (σε μια πρόσφατη μελέτη για τις κορυφαίες εμπορικές ταινίες, το ποσοστό της συμμετοχής τους φτάνει το 59%). Η ισχύς τους σε μια από τις πιο κερδοφόρες και αποδοτικές βιομηχανίες της Αμερικής τους δίνει μεγάλη πολιτική δύναμη. Αποτελούν μια βασική πηγή χρημάτων για τους Δημοκρατικούς υποψηφίους. Ο άτυπος πατριάρχης της βιομηχανίας, ο πρόεδρος της MCA Λιου Βάισμαν (Lew Weisserman), διοχετεύει τα τεράστια αποθέματα του κύρους του στην πολιτειακή και την ομοσπονδιακή πολιτική.
Τα διευθυντικά στελέχη του Χόλλυγουντ χαιρέτησαν με ενθουσιασμό την ίδρυση του Ισραήλ το 1948. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, το Χόλλυγουντ προβάλλει συχνά μια ωμή και βάρβαρη εικόνα των Αράβων. Διαδηλώνοντας την υποστήριξή τους προς το Ισραήλ και την αντίθεσή τους προς τον Αραβικό και τον Μουσουλμανικό κόσμο που έχουν αντιταχθεί με σθένος στο επιθετικό σιωνιστικό κράτος, το Χόλλυγουντ ανέπτυξε ένα ιδιαίτερο κινηματογραφικό είδος που αφορά την Αραβο-ισραηλινή σύγκρουση.8 Σ’ αυτό το πνεύμα παρήχθησαν αναρίθμητες ταινίες “καλών-κακών” τα τελευταία 50 χρόνια, οι οποίες περιγράφουν με απλουστευτικό τρόπο τους Ισραηλινούς ως καλούς και δίκαιους ν’ αντιμετωπίζουν τους αναξιόπιστους και βάρβαρους Άραβες.
Μόνο κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960, παρήχθησαν τουλάχιστον 10 τέτοιες μεγάλες ταινίες.9 Σ’ αυτές τις ταινίες οι ισραηλίτες και οι αμερικανοί φίλοι τους συχνά αποδίδονται από δημοφιλείς και όμορφους αμερικανούς ηθοποιούς εβραϊκής καταγωγής, σαν τους Πωλ Νιούμαν, Τόνυ Κέρτις, Κερκ Ντάγκλας, όπως επίσης και από εμφανίσιμους μη Εβραίους ηθοποιούς όπως οι Γιούλ Μπρίνερ, Τζον Γουέιν, Τζέιν Φόντα, Φράνκ Σινάτρα, Τσάρλτον Ήστον, Τζωρτζ Πέπαρντ, Ροκ Χάτσον, Σαλ Μινέο και Άρνολτ Σβαρτσενέγκερ. Οι Άραβες, προφανώς, παρουσιάζονται, εκ μηχανικής συνηθείας, ωμοί, κυνικοί και άσχημοι.
Κατά τη διάρκεια μιας διαφημιστικής συνέντευξης για την ταινία της “Rollover” το 1981, στην οποία οι “Άραβες” καταστρέφουν το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα, η ηθοποιός Τζέιν Φόντα, “η προοδευτική αριστερίστρια” του ’60, εξέφρασε αυθόρμητα τη δικιά της φανατική αντίληψη για τους Άραβες: “Το να μη φοβόμαστε τους Άραβες σημαίνει ότι πρέπει να κοιταχτούμε σε γιατρό. Έχουν μια στρατηγική ισχύ την οποία στρέφουν εναντίον μας. Είναι ασταθείς, φονταμενταλιστές, τύραννοι, μισογύνηδες και εχθροί της ελευθεροτυπίας.”10 Στην ταινία “Έξοδος” (1960), κτηνώδεις Άραβες σκοτώνουν μια όμορφη 15χρονη Εβραιοπούλα που υποδύεται η Jill Hayworth. Στο “Cast a giant shadow” (1966), Άραβες κοροϊδεύουν και γελούν, καθώς πυροβολούν μια ισραηλινή εγκλωβισμένη σ’ ένα φορτηγό. Στο “Δίκτυο” (1976), μια ταινία βραβευμένη με 4 Όσκαρ, παρουσιάζεται μια σταυροφόρος σχολιάστρια ειδήσεων να προειδοποιεί ότι οι Άραβες, “οι οπισθοδρομικοί φανατικοί”, ελέγχουν τις Η.Π.Α. Στην “Μαύρη Κυριακή” (1977), ο Ισραηλινός είναι ο ήρωας, ενώ οι Άραβες είναι οι κακούργοι και οι τρομοκράτες που θέλουν να σκοτώσουν τους θεατές της Υπερσφαίρας, συμπεριλαμβανομένου του πρόεδρου των Η.Π.Α. Στο “Δύναμη Δέλτα” (1986), τον “Ατσαλένιο Αετό” (1986) και το “Θάνατος πριν την Ατίμωση”, το Χόλλυγουντ δείχνει στους θεατές πώς να λειτουργήσουν αποφασιστικά ενάντια σε κοινούς, βρώμικους, υπάνθρωπους Άραβες τρομοκράτες. Στο “Αλλαντίν”, ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney(1992), το τραγούδι της ταινίας παρουσιάζει την Αραβία ως βαρβαρική. (“Είναι βάρβαρη αλλά είναι η πατρίδα”). Στ’ “Αληθινά Ψέμματα” (1994), ένας Άραβας τρομοκράτης με πυρηνικά όπλα πρέπει να εξοντωθεί. Στην “Executive Decision” (1996), και πάλι μια ομάδα Αράβων αγωνιστών πραγματοποιεί αεροπειρατεία σε αμερικανικό αεροπλάνο, ενώ στο “Kazaam” (1996) ένας Άραβας δολοφόνος κι ένα μαύρο τζίνι απολαμβάνουν μια “παραδοσιακή αραβική λιχουδιά”, ένα πιάτο από μάτια κατσικιών.
Πιο πρόσφατες ταινίες με αρνητικές εικόνες Αράβων ή μουσουλμάνων είναι οι: “Όχι χωρίς την κόρη μου” και το “Η Πολιορκία”. Στο “Η Πολιορκία” οι μουσουλμάνοι επιχειρούν μια βομβιστική εκστρατεία εναντίον αθώων Αμερικανών. Σαν απάντηση, οι ομοσπονδιακές αρχές κηρύσσουν στρατιωτικό νόμο και διενεργούν μαζικές συλλήψεις μουσουλμάνων και Αράβων σ’ όλες τις Η.Π.Α.11
Τηλεόραση
Όπως η αμερικανική βιομηχανία κινηματογράφου, έτσι και η αμερικανική τηλεόραση κυριαρχείται από Εβραίους και υποστηρικτές του σιωνισμού. Ενώ οι αμερικανο-εβραίοι αποτελούν το 2%-3% του αμερικανικού πληθυσμού, ο Ίρβιν Πήρλμπεργκ (Irving Pearlberg)12, τηλεοπτικός συγγραφέας αμερικανοεβραϊκής καταγωγής, υπολογίζει ότι αποτελούν τουλάχιστον το 40% των αμερικανών τηλε-συγγραφέων.13
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ο καθηγητής Νόρμαν Κάντορ σημειώνει: “ήδη ένα τηλεοπτικό δίκτυο διευθύνεται από έναν αμερικανοεβραίο (Laurence Tisch του CBS) και το ίδιο συμβαίνει με τους διευθυντές και τους παραγωγούς σε άλλα δύο μεγάλα δίκτυα”.14 Ο αμερικανοεβραίος Μπέν Στάιν (Ben Stein), συγγραφέας του “Η θέα από τη Δυτική Λεωφόρο”, ομολογεί με παρρησία:15 “η σαφής πλειοψηφία των συγγραφέων, ιδιαίτερα εκείνων που γράφουν τις σειρές, είναι εβραϊκής καταγωγής. Οι άνθρωποι της τηλεόρασης έχουν συμπάθειες και αντιπάθειες που μεταφέρονται στα προγράμματα της τηλεόρασης. Με τη σειρά του αυτό ενισχύει τη δημόσια αποδοχή των ευνοούμενων ομάδων και η αντιπάθεια του κοινού κατευθύνεται προς τις υπολειπόμενες ομάδες.” Δεδομένης αυτής της πραγματικότητας, σίγουρα θα εκπλαγεί κανείς αν ποτέ μια εβραϊκή ή ισραηλινή φιγούρα σκιαγραφηθεί ως “κακός” στην αμερικανική τηλεόραση. Αντιθέτως, οι Ισραηλινοί ειδικά και οι Εβραίοι γενικά παρουσιάζονται σε σταθερή βάση στα αμερικανικά μαζικά μέσα ως ηρωικοί, φρόνιμοι, εκλεπτυσμένοι, χαρίεις, έξυπνοι, συμπαθητικοί, όμορφοι, έμπιστοι, ανθρώπινοι και επιτυχημένοι. Απ’ την άλλη, όπως ο Άραβας στις Χολλυγουντιανές ταινίες, ο τηλεοπτικός Άραβας των ΗΠΑ είναι συνήθως άσχημος, πλούσιος, βλαξ, σεξιστής, σκληρός, τεμπέλης, ακαλλιέργητος, βίαιος, άσεμνος, άπληστος, φανατικός, αντιαμερικανός και αντιχριστιανός· τρομοκράτης, αεροπειρατής, πολυγαμικός, σεξομανής, άρπαγας ομήρων, φονιάς, απαγωγέας νεαρών ξανθών γαλανομάτηδων γυναικών, εκβιαστής, πετρελαιάς και παλιομοδίτης στο ντύσιμο (συχνά με κόκκινη καρό αραβική μαντίλα ή με ρόμπες και κελεμπίες). Οι ειδήσεις της αμερικανικής τηλεόρασης όπως και οι ιστορικές εκπομπές και άλλα σοβαρά θέματα έχουν μια σταθερή φιλο-εβραϊκή και φιλο-ισραηλινή οπτική. Αυτό είναι κατανοητό βέβαια δεδομένου του πρωτεύοντος ρόλου των Εβραίων στους τηλεοπτικούς τομείς των ειδήσεων και του γεγονότος ότι είναι πολλοί αυτοί (συνήθως με φανερές σιωνιστικές προκαταλήψεις) που εργάζονται σαν δημοσιογράφοι, και συχνότατα καλύπτουν την αραβο-ισραηλινή διαμάχη ή τη Μέση Ανατολή γενικά. Σπάνια τα ελεγχόμενα από τα αμερικανο-σιωνιστικά μέσα παρουσιάζουν αντικειμενικά την αραβική ή μουσουλμανική σκοπιά, ιδιαίτερα σε θέματα όπως η εξαθλίωση των διωκόμενων Παλαιστινίων, η πετρελαϊκή πολιτική και ο αγώνας ενάντια στον δυτικό ιμπεριαλισμό. Για παράδειγμα, οι Σιωνιστές που εισέβαλαν στην αραβική Παλαιστίνη κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1930 και του 1940, συχνά (και αποπροσανατολιστικά) αναφέρονται σαν “ανέστιοι” Εβραίοι. Παρομοίως, οι ισραηλινές στρατιωτικές ενέργειες κατά των Αράβων κατά τα τελευταία 50 χρόνια σταθερώς αναφέρονται ως ενέργειες “ανταπόδωσης” κατά της παλαιστινιακής και αραβικής επιθετικότητας ή τρομοκρατίας. Επιπροσθέτως, παράγοντας ταινίες και προγράμματα που υποστηρίζουν το Ισραήλ και διαστρεβλώνοντας τις οπτικές και θέσεις των Αράβων και μουσουλμάνων (ειδικά με απόκρυψη του αγώνα κατά της σιωνιστικής κατοχής της Παλαιστίνης), το Χόλλυγουντ και τα αμερικανικά τηλεοπτικά δίκτυα λογοκρίνουν αποτελεσματικά τις φιλο-αραβικές και φιλο-μουσουλμανικές ταινίες και τα τηλεοπτικά προγράμματα. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, για παράδειγμα, οι κινηματογράφοι και τα δίκτυα της τηλεόρασης της Αμερικής μποϋκοτάρισαν και “σκότωσαν” μια φιλο-παλαιστινιακή ταινία που παρήχθη από την Βανέσσα Ρεντγκρέιβ, την πασίγνωστη Βρετανίδα ηθοποιό και ενεργή αριστερίστρια. Ο Τζέιμς Μακ Κάρντεϋ, ένας βετεράνος δημοσιογράφος, είπε κάποτε αυτό που για δεκαετίες σκεφτόντουσαν πολλοί Άραβες και μουσουλμάνοι:16 “Προσωπικά πιστεύω ότι αν τα ΜΜΕ ως σύνολο στον Δυτικό κόσμο είχαν κάνει μια αντικειμενική δουλειά στις αναφορές τους από τη Μ. Ανατολή, δεν θα χρειαζόταν οι Παλαιστίνιοι να καταφύγουν στη βία για να τραβήξουν την προσοχή στην υπόθεσή τους”.
Χριστιανοί Απολογητές
Επίσης πολλοί μη Εβραίοι βοήθησαν στο να διαμορφωθεί μια ενισχυμένη φιλοσιωνιστική και αντιαραβική απεικόνιση του παρελθόντος και του παρόντος στην αμερικανική τηλεόραση. Αυτό αληθεύει ιδιαίτερα για τους Χριστιανούς “τηλε-ευαγγελιστές” –όπως ο Πατ Ρόμπερτσον, Τζίμμυ Σουάγγερτ, Τζιμ Μπέικερ, Τζέρρυ Φάλγουελ και Όραλ Ρόμπερτς– που έχουν κυριαρχήσει στις αμερικανικές “θρησκευτικές” εκπομπές. Αυτοί οι παθιασμένοι υπερασπιστές του Ισραήλ και του σιωνισμού όχι μόνο δεν δείχνουν καμία συμπάθεια για την καταπίεση των Χριστιανών αδελφών τους από τη σιωνιστική κυβέρνηση αλλά αποδοκιμάζουν ανελέητα τους Χριστιανούς και Μουσουλμάνους Παλαιστινίους που αντιστέκονται στη σιωνιστική καταπίεση και την υποδούλωση της ιστορικής πατρίδας τους.
Μια διάχυτη αρνητική εικόνα
Στη λεπτομερή του μελέτη, “Ο Άραβας στην τηλεόραση”, ο Αραβο-αμερικανός ακαδημαϊκός Τζακ Τζ. Σαχήν –επίτιμος καθηγητής της ραδιοτηλεοπτικής δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Νοτίου Ιλλινόις– ανατέμνει τη διάχυτη αρνητική εικόνα των Αράβων απ’ όλα τα αμερικανικά τηλεοπτικά δίκτυα και σχεδόν απ’ όλους τους διευθυντές ειδήσεων και τις προσωπικότητες που εργάζονται σ’ αυτά. Γι’ αυτό το βιβλίο ο δρ. Σαχήν εξέτασε περισσότερα από 100 δημοφιλή τηλεοπτικά προγράμματα, συνολικά περίπου 200 εκπομπές και πήρε συνεντεύξεις από αναρίθμητους διευθυντές, παραγωγούς και συγγραφείς. Όπως συμπεραίνει, η αμερικανική τηλεόραση σε όλα τα είδη των προγραμμάτων –ψυχαγωγικά, κωμωδία, δράμα, ντοκιμαντέρ, ειδήσεις, ακόμα και αθλητικές, θρησκευτικού περιεχομένου, καθώς και παιδικές εκπομπές– έχει κατά καιρούς παρουσιάσει μια διαστρεβλωμένη και υποτιμητική εικόνα των Αράβων. Για να κερδίσει το γέλιο των τηλεθεατών, ο Μέρβ Γκρίφιν (που δεν είναι Εβραίος) αναιδώς εξίσωσε κάποτε τους Άραβες με τα ζώα: “Αν ξαπλώσεις με Άραβα θα γεμίσεις ψείρες”. Η εβραϊκής καταγωγής κωμικός Τζόαν Ρίβερς, αναφερόμενη στα παραδοσιακά αραβικά ρούχα και τη μόδα, είπε: “Δεν μπορώ ποτέ να ξεχωρίσω αν είναι ο σύζυγος ή η σύζυγος γιατί είναι ντυμένοι με σεντόνια”, ενώ ένας άλλος Εβραίος κωμικός, ο Άλαν Κίνγκ, περιγράφοντας υποτιμητικά το παραδοσιακό ντύσιμο του σουλτάνου Καμπούς του Ομάν, είπε: “Για ποιόν στο διάολο στολίστηκε; Το Ομάν έχει 11 ανθρώπους και 1 κατσίκα!”17 Ακόμα και παιδικά προγράμματα κινουμένων σχεδίων προωθούν μια εξευτελιστική και μισητή εικόνα των Αράβων. Ο δρ. Σαχήν αναφέρει ενδεικτικά: Μπαγκς Μπάννυ, Γκούφυ, Γούντυ ο τρυποκάρυδος, Ποπάυ, Σκούμπυ ντου κ.ά.
Πιέζοντας για εξηγήσεις
Ο Ντον Ο’ Μπράιαν, αντιπρόεδρος του CBS, παραδέχθηκε ανενδοίαστα στον Σαχήν ότι ποτέ δεν είδε έναν “καλό Άραβα” στην αμερικανική τηλεόραση και ότι οι Άραβες συνεχώς παρουσιάζονται σαν άπληστοι ηγέτες της ερήμου και πολεμοκάπηλοι. “Οι Άραβες σπάνια παρουσιάζονται σαν καλοί”, αναφέρει ο Φράνκ Γκλίκσμαν, ένας Αμερικανοεβραίος παραγωγός τηλεόρασης στο Λος Άντζελες. “Δεν τους έχω δει να παρουσιάζονται σαν κάτι άλλο εκτός από επιρρεπείς στο μελόδραμα. Αυτό νομίζω είναι άδικο”. Ένας άλλος τηλεπαραγωγός του Χόλλυγουντ, ο Nτον Μπρίνκλεϋ, συμπληρώνει: “Η εικόνα του Άραβα στην τηλεόραση είναι γενικά τρομακτική”. Και ο Τζωρτζ Γουάτσον, αντιπρόεδρος των ειδήσεων του ABC, παραδέχεται: “οι Άραβες δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ τόσο πραγματικοί, οικείοι και απτοί, είτε ως άτομα είτε ως ομάδα, όσο οι Ισραηλινοί…”18
Δεν ήταν όμως τόσο διαθέσιμα όλα τα στελέχη –εβραϊκής καταγωγής. Για παράδειγμα, η παραγωγός τηλεόρασης, Μέτα Ρόζενμπεργκ, απάντησε νωθρά στην έρευνα του Σαχήν λέγοντας ότι δεν ενδιαφέρεται για τους Άραβες και θεωρεί την αραβο-αμερικανική κοινότητα –η οποία αριθμεί πάνω από 3 εκατομμύρια– ασήμαντη. Άλλο παράδειγμα είναι ο Νόρμαν Λίαρ, ένας από τους επιτυχημένους και με επιρροή τηλεοπτικούς παραγωγούς (εκπομπές: “Όλα στην οικογένεια”, “Οι Τζέφερσονς”) ο οποίος, σημειώνει ο Σαχήν, σε καμία από τις αναρίθμητες παραγωγές του δεν παρουσίασε ποτέ έναν ανθρώπινο Άραβα.19
Τέλος πολύ λίγοι ήταν εκείνοι που έδειξαν να ανησυχούν για την μεροληπτική παρουσίαση των Αράβων Ο δημοσιογράφος Τζων Κούλεϋ παραδέχτηκε ότι “καμία άλλη εθνική ομάδα στην Αμερική δεν θα μπορούσε να υποταχθεί οικειοθελώς σ’ αυτό που αντιμετωπίζουν οι Άραβες και οι μουσουλμάνοι γενικά στα ΜΜΕ των ΗΠΑ”.20 Ο σχολιαστής της εφημερίδας Ουάσιγκτον Ποστ, Νίκολας φον Χόφμαν, έλεγε στους αναγνώστες: “Καμία εθνική, θρησκευτική ή πολιτική ομάδα δεν έχει τόσο μαζικά και επίμονα εξευτελιστεί όσο οι Άραβες”. Ο Εβραίος συγγραφέας Μεγκ Γκρήνφελντ, ένας βετεράνος επιφυλλιδογράφος της Ουάσιγκτον Ποστ εξέφρασε την άποψη ότι “εδώ έχει τεθεί σε κίνηση μια απανθρωποιητική κυκλική διαδικασία… Η καρικατούρα απανθρωποποιεί… ενώ εμπνέεται και γίνεται αποδεκτή από μια απανθρωποιητική επιρροή που προηγείται, δηλαδή την απουσία αισθήματος για το ποιοί είναι οι Άραβες και που και πότε είχαν υπάρξει”. Και ο Στηβ Μπελ των ειδήσεων του ABC λεει ξεκάθαρα: “Ο Άραβας είναι χωρίς αμφιβολία το τελευταίο θύμα των στερεοτύπων όχι μόνο στην τηλεόραση αλλά σ’ όλα τα ΜΜΕ των ΗΠΑ”.21
Υψηλό τίμημα για την έκφραση επικριτικής άποψης
Αν και η κριτική συγκεκριμένων ισραηλινών ενεργειών είναι επιτρεπτή στις ΗΠΑ, ωστόσο, εν πολλοίς, απαγορεύεται να εκφράσεις κάποια θεμελιακή κριτική στο σιωνιστικό κράτος, ή στη βασική πολιτική υποστήριξης του Ισραήλ από την Αμερική ή για την κυριαρχία σιωνιστών στα ΜΜΕ των ΗΠΑ ή στην πολιτική και ακαδημαϊκή ζωή. (Αξιοσημείωτο είναι ότι αυτό βρίσκεται σε αντίθεση με την κατάσταση στο ίδιο το Ισραήλ, όπου Εβραίοι, ακόμα και Άραβες πολίτες του σιωνιστικού κράτους, έχουν πολύ περισσότερη ελευθερία από ό,τι οι Αμερικανοί να κριτικάρουν δημόσια τον σιωνισμό και την πολιτική του Ισραήλ).
Επιφανείς προσωπικότητες που τολμούν να παραβιάσουν αυτή την απαγόρευση κατηγορούνται αμέσως ως “Αντι-σημίτες” (που σημαίνει αντι-Εβραίοι) και πληρώνουν ένα βαρύ τίμημα με την καταστροφή της φήμης τους ή της καριέρας τους. Οι πολιτικοί που δημόσια καταγγέλλουν την αμερικανική υποστήριξη στον σιωνισμό υποθηκεύουν την πολιτική τους καριέρα. Πολιτικοί για παράδειγμα που καταστράφηκαν γιατί παραβίασαν το ισχυρό ταμπού είναι οι γερουσιαστές Γουίλιαμ Φουλμπράιτ, ο Αντλάυ Στήβενσον ΙΙΙ και ο Τσαρλς Πέρσυ, οι βουλευτές Πωλ Μακλόσκυ και Πωλ Φίντλεϋ και ο υφυπουργός Τζώρτζ Μπωλ.22 Αυτοί που απλώς “ολισθαίνουν” είναι υποχρεωμένοι ν’ ανακαλέσουν.
Ακόμα και ο Μάρλον Μπράντο επικρίθηκε αυστηρά επειδή κατήγγειλε τους Εβραίους παραγωγούς του Χόλλυγουντ για προώθηση βίαιων, ρατσιστικών στερεοτύπων σε βάρος των μειονοτήτων. Παρ’ όλο που αυτά που είπε ο πασίγνωστος ηθοποιός, στη συνέντευξη που έδωσε τον Απρίλη του 1996 σε μια εκπομπή του Λάρρυ Κινγκ, ήταν η καθαρή αλήθεια, αναγκάστηκε αμέσως σε προβεί σε μια άνανδρη ανασκευή. Καμιά φορά το τίμημα της ελεύθερης έκφρασης είναι πολύ μεγαλύτερο από την καταστροφή μιας φήμης ή μιας καριέρας. Στις 11 Οκτωβρίου 1985, ο Άλεξ Όντεχ, ο τοπικός διευθυντής Δυτικής Ακτής της αμερικανο-αραβικής επιτροπής κατά των διακρίσεων, σκοτώθηκε με μια έκρηξη βόμβας καθώς έμπαινε στο γραφείο του στην Σάντα Άννα της Νότιας Καλιφόρνιας. Το προηγούμενο βράδυ, ο παλαιστίνιος Όντεχ είχε εμφανιστεί σε μια τοπική εκπομπή για να παρουσιάσει την αραβική άποψη για την Αραβο-ισραηλινή σύγκρουση. Το FBI ανακοίνωσε ότι η (JDL) Εβραϊκή Αμυντική Ένωση ήταν υπεύθυνη για τον φόνο τον Όντεχ και για τουλάχιστον 2 ακόμα τρομοκρατικά περιστατικά.
Οι τρεις ύποπτοι για τον φόνο, μέλη του JDL, έφυγαν αεροπορικώς για το Ισραήλ ώστε να αποφύγουν τη δίωξη. Κανείς ποτέ δεν δικάστηκε για τον φόνο του Άλεξ Όντεχ.23
Εγκλήματα μίσους
Όποτε γίνονται τρομοκρατικές ενέργειες κατά του Ισραήλ και των ΗΠΑ, ή αυτοί εμπλέκονται σε σύγκρουση με τους Άραβες, οι απλοί Αραβο-αμερικανοί γίνονται θύματα μίσους. Σαν αποτέλεσμα των πολέμων στον Κόλπο κατά του Ιράκ το 1990-91, τα εγκλήματα μίσους κατά των Αράβων και των Μουσουλμάνων Αμερικανών συμπεριλαμβανομένων εμπρησμών, ανατινάξεων και επιθέσεων, τριπλασιάστηκαν.24 Οι επιθέσεις κατά των Αραβο-αμερικανών, μετά τη βομβιστική επίθεση στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου το 1993 και μετά τον βομβαρδισμό του ομοσπονδιακού κτιρίου στην Οκλαχόμα το 1995, για τον οποίο επίσης κατηγορήθηκαν Άραβες πολλαπλασιάστηκαν. Μετά την έκρηξη στην Οκλαχόμα, δημοσιογράφοι, όπως για παράδειγμα ο Βολφ Μπλίτζερ του CNN, κατηγόρησαν τους Άραβες. Η Κόνι Τσανγκ του CBS δήλωσε: “κυβερνητική πηγή των ΗΠΑ είπε στα νέα του CBS ότι η βόμβα στην Οκλαχόμα έχει τη σφραγίδα της μεσανατολικής τρομοκρατίας”.25 Ακόμα και όταν συνελήφθη και παρεπέμφθη ο Τίμοθυ Μακβέυ, ο σχολιαστής της εφημερίδας Νιού Γιόρκ Τάιμς συμπέρανε: “Οι περισσότερες επιθέσεις κατά των Αμερικανών ήρθαν από τη Μέση Ανατολή”.26 Ως αποτέλεσμα όλων αυτών των ψευδών και επιθετικών αναφορών αναφέρθηκαν 227 περιστατικά επιθετικότητας κατά Αράβων και μουσουλμάνων.27 Βάνδαλοι διέρρηξαν σπίτια Αραβοαμερικανών και κατέστρεψαν περιουσίες, επιχειρήσεις, και έγραψαν συνθήματα: “έξω οι τρομοκράτες”, “δεν είστε Αμερικάνοι”, “βρωμοάραβες θα πληρώσετε”28 και στην ετήσια αναφορά για το 1997 του Συμβουλίου για τις αμερικανο-ισλαμικές σχέσεις αναφέρθηκαν 280 περιστατικά βίας, μια αύξηση 18% σε σχέση με το 1996.29 Πολλοί Άραβες μετανάστες, ιδιαίτερα πρώτης γενιάς, δέχτηκαν επιθέσεις λόγω της προφοράς τους και μόνο. Κάποιοι Αραβο-Αμερικανοί απάντησαν με τη σιωπή, κάποιοι επέστρεψαν στη χώρα τους, ή τέλος με την απάρνηση ή την απόκρυψη της καταγωγής τους, όπως π.χ. ο βραβευμένος με Όσκαρ για τον ρόλο του στην ταινία Αμαντέους, F. Murray Abraham, ο οποίος απέφυγε τις προκαταλήψεις κρύβοντας την αραβική του ταυτότητα.
Δυσοίωνα συμπεράσματα
Συνοψίζοντας αυτή την αξιοθρήνητη κατάσταση, ο καθηγητής Σαχήν διαπιστώνει30: “Επειδή οι Άραβες και ο πολιτισμός τους καταπιέζονται από πολλούς στο Χόλλυγουντ, πολλοί Αμερικανοί και οι πολιτικοί τους αντιπρόσωποι έχουν ελάχιστα ως καθόλου θετικά αισθήματα για αυτούς. Οι μη-Εβραίοι είναι θύματα της κυριαρχίας των σιωνιστών πάνω στις βιομηχανίες του κινηματογράφου και της τηλεόρασης που επηρεάζουν προπαγανδιστικά όχι μόνο δεκάδες εκατομμύρια Αμερικανών αλλά και εκατοντάδες εκατομμύρια θεατές σ’ όλο τον κόσμο”.
Αυτή η αρνητική προπαγάνδα δεκαετιών έχει μακροχρόνιες επιπτώσεις. Αυτό το κύμα εθνο-θρησκευτικού δηλητηρίου δημιουργεί βαθιά απογοήτευση στα εκατοντάδες εκατομμύρια Αράβων και μουσουλμάνων του πλανήτη, προκαλώντας μια ευρύτατη και διογκούμενη δεξαμενή μνησικακίας και οργής που μια μέρα σίγουρα θα εκραγεί με τρομερή μανία.
Σημειώσεις
1. Jack G. Shaheen, The TV Arab (Bowling Green, Ohio: Bowling Green State Univ. Popular Press, 1984), σ. 11.
2. Mark Weber, The Zionist Terror Network: Background and Operation of the Jewish Defense League and Other Criminal Zionist Groups (Institute for Historical Review, 1993), σ. 6.
3. J. G. Shaheen, The TV Arab (1984), σ. 13.
4. Neal Gabler, An Empire of Their Own: How the Jews Invented Hollywood (New York: Doubleday [and Crown], 1988), σσ. 1-2.
5. Αναφέρεται από τον N. Gabler, An Empire of Their Own (1988), σ. 277.
6. Norman F. Cantor, Sacred Chain: A History of the Jews (New York: HarperCollins, 1994), σσ. 390, 401.
7. Jonathan J. Goldberg, Jewish Power: Inside the American Jewish Establishment (Addison-Wesley, 1996), σσ. 280, 287-288.
8. Αναφέρεται από τον N. Gabler, An Empire of Their Own (1988), σ. 350.
9. Michael Parenti, Make-Believe Media: The Politics of Entertainment (New York: St. Martin’s Press, 1992), σ. 30.
10. Αναφέρεται από τον M. Parenti, Make-Believe Media, σ. 30.
11. Faisal Kutty, Bushira Yousuf, “Hollywood’s View of Arabs, Muslims,” Toronto Star, 14 Σεπτ., 1998.
12. 1997 Britannica Book of the Year (Chicago: Encyclopaedia Britannica), σσ. 311, 739.
13. Αναφέρεται από τον J. G. Shaheen, The TV Arab (1984), σ. 127.
14. Norman F. Cantor, Sacred Chain, σ. 401.
15. Αναφέρεται από τον J. G. Shaheen, The TV Arab (1984), σσ. 127-8.
16.Αναφέρεται από τον Richard H. Curtiss, A Changing Image: American Perceptions of the Arab-Israeli Dispute, σ. 145.
17. Αναφέρεται από τον J. G. Shaheen, The TV Arab, σσ. 67, 57.
18. J. G. Shaheen, The TV Arab (1984), σσ. 114, 70, 111.
19. J. G. Shaheen, The TV Arab (1984), pp. 127, 62.
20. Αναφέρεται από τον R. H. Curtiss, A Changing Image (1982), σ. 153.
21. Αναφέρεται από τον J. G. Shaheen, The TV Arab (1984), σσ. 122, 7.
22. Βλέπε Paul Findley, They Dare to Speak Out: People and Institutions Confront Israel’s Lobby (Westport, Conn.: Lawrence Hill & Co., 1985). Βλ. επίσης Alfred M. Lilienthal, The Zionist Connection (New York: Dodd, Mead, 1978).
23. M. Weber, The Zionist Terror Network (1993), σσ. 5-6.
24. Richard Wormser, American Islam: Growing Up Muslim in America (New York: Walker & Co., 1994) σ. 121.
25. Αναφέρεται από τον Terry Allen, “Professional Arab-Bashing,” Covert Action Quarterly, No. 53, Καλοκαίρι 1995, σ. 20.
26. Στο ίδιο σ. 21.
27. Στο ίδιο σ. 21.
28. Ann Talamus, “War in the Gulf, Repression at Home: FBI Targets Arab-Americans” Covert Action Quarterly, No. 36, Άνοιξη 1991, σσ. 4-8; R. Wormser, ό. π., American Islam, σ. 4.
29. F. Kutty, B. Yousuf, ό. π.
30. Βλ. R. H. Curtiss, ό.π., σ. 153.
*κατάγεται από τη Σαουδική Αραβία και ζει στην Καλιφόρνια όπου εργάζεται ως πανεπιστημιακός. Το κείμενό (σε συντόμευση) δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Journal of Historical Review, τόμ. 17, αρ. 6, Σεπτέμβριος/Οκτώβριος 1998, σσ. 2-9.
Μετάφραση: Βαγγέλης Πατσός
Οι κακοί Άραβες: Πώς το Χόλιγουντ δυσφημεί έναν λαό (ντοκυμαντέρ του Sut Jhally )Στο παρακάτω ντοκιμαντέρ ο σκηνοθέτης Sut Jhally διερευνά την συκοφαντική πλευρά της ιστορίας του κινηματογράφου, που σχεδόν αδιαμφιβήτητα , έχει παρουσιαστεί από τις πρώτες μέρες του βωβού μέχρι τις μεγάλες επιτυχίες του Χόλιγουντ στις μέρες μας. Με την βοήθεια του καταξιωμένου συγγραφέα Dr. Jack Shaheen, η ταινία εξερευνά μια μακρά σειρά υποτιμητικών εικόνων των Αράβων-από ληστές βεδουίνους, υποτακτικές νεαρές σε απαίσιους σεΐχηδες και οπλισμένους «τρομοκράτες» –μαζί με τους τρόπους που παρουσιάζονται αυτές οι στερεοτυπικές εικόνες, την ανάπτυξή τους σε κεντρικά σημεία της ιστορίας των ΗΠΑ και γιατί έχουν τόση σημασία στις μέρες μας. Ο Shaheen δείχνει πως η επιμονή σε αυτές τις εικόνες έχει εξυπηρετήσει μέσα στην πάροδο του χρόνου,στο να δικαιολογούνται οι επιζήμιες προς τους Άραβες και τον αραβικό πολιτισμό συμπεριφορές. Η ταινία, εμπνέοντας την για κριτική σκέψη πάνω στις συνέπειες που έχει η ανεξέλεγκτη αυτή δημιουργία καρικατούρων από το Χόλιγουντ, προκαλεί τους θεατές να αναγνωρίσουν την επείγουσα ανάγκη για «αντι-αφηγήσεις» που να δικαιώνουν την ποικιλομορφία και την ανθρωπιά του Αραβικού λαού, όπως και τον πλούτο της Αραβικής ιστορίας και πολιτισμού.
http://www.youtube.com/watch?v=Ko_N4BcaIPY&feature=player_embedded (Part 1)
http://www.youtube.com/watch?v=GwF49Vpc6NA&feature=youtu.be (Part 2)
http://www.youtube.com/watch?v=WliVrRvXiOM&feature=youtu.be (Part 3)
http://www.youtube.com/watch?v=kyzrTPzmoAs&feature=youtu.be (Part 4)
http://www.youtube.com/watch?v=HZ9MEGZdX48&feature=youtu.be (Part 5)
αναδημοσιευση από sxoliastesxwrissynora
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου