Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012

ΠΙΕΡΙΑ- Έφραξε τον Ενιπέα ο Μπόμπολας και "έπνιξε" τους ψαράδες στην Γρίτσα

Ποιος δεν ξέρει την εταιρία ΑΚΤΩΡ; Κανένας. Όλοι γνωρίζουμε περί τίνος πρόκειται. Για μια τεχνική εταιρία που έπαιρνε όλα τα έργα που γίνονταν στη χώρα. Πήρε λοιπόν και την επέκταση του αεροδιάδρομου στο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ της Θεσσαλονίκης και προκάλεσε περιβαλλοντικό και οικονομικό έγκλημα στο... Λιτόχωρο.
Ο ΑΚΤΩΡ και η εταιρία που κοινοπράκτησε, η ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ, για να μειώσουν το κόστος της μεταφοράς χαλικιού και άμμου από το αμμορυχείο Λιτοχώρου προχώρησαν σε εργασίες στο λιμανάκι της Γρίτσας ώστε να τα μεταφέρουν με πλοία κι όχι με φορτηγά.
Προέκτειναν την... προβλήτα μέσα στη θάλασσα και έκλεισαν, σφράγισαν τον Εννιπέα που χύνονταν ελεύθερα στη θάλασσα. Το ποτάμι τώρα εκβάλει δια μέσω τριων σωλήνων ύδρευσης με αποτέλεσμα όταν πιάνει καμιά δυνατή νεροποντή να φράζει και να υπερχειλίζει και να καταστρέφει τους ψαράδες και την περιοχή γύρω.
Οι βουλευτίνες του ΣΥΡΙΖΑ Αμανατίδου και Χαραλαμπίδου έφεραν το θέμα στη Βουλή με την παρακάτω ερώτηση:
 
 
 
Θέμα: Ευθύνες της Πολιτείας και της Κοινοπραξίας με επωνυμία «Κ/Ξ ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ – ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ» για τις ζημιές που έχουν υποστεί οι αλιείς στον Λιμένα Γρίτσας Λιτοχώρου

Από τις αρχές Μαρτίου 2007 στην περιοχή παλαιού Σιδηροδρομικού Σταθμού Λιτοχώρου Ν. Πιερίας ξεκίνησε το έργο «αναβάθμισης-επέκτασης» του υπάρχοντος λιμανιού της Γρίτσας Λιτοχώρου από την κοινοπραξία « Κ/Ξ ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ - ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ».

Η κοινοπραξία ανέλαβε με την από 31.10.2005 σύμβαση την κατασκευή του έργου «επέκταση διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28 Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης Μακεδονία». Στα πλαίσια της εργολαβίας αυτής και για τις ανάγκες μεταφοράς φυσικού αμμοχάλικου από το υφιστάμενο λατομείο, που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του Λιτοχώρου, ιδιοκτησίας της Δημοτικής Επιχείρησης Ανάπτυξης Λιτοχώρου (ΔΕΑΛ) για την κατασκευή του κυρίως επιχώματος του έργου, της επέκτασης του διαδρόμου 10-28 δια θαλάσσης, εκτελέστηκαν εργασίες «αναβάθμισης –επέκτασης» του Λιμένα Γρίτσας Λιτοχώρου που σκοπό είχαν την επέκταση κατά μήκος των υπαρχουσών προβλητών σε έκταση περίπου 80-90 μέτρων ώστε μέσω της θαλάσσης με φορτηγίδες –πλοία να μεταφέρονται από το λιμάνι της Γρίτσας Λιτοχώρου τα αμμοχάλικα και άλλα υλικά στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης.

Τον Απρίλιο του 2006 συντάχθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για λογαριασμό της κοινοπραξίας της κατασκευής του έργου και η οποία εγκρίθηκε με την υπ’αριθμ.πρωτ. 11584/27.11.2006/ΔΙΠΕΧΩ Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Στις διαδικασίες επέκτασης της προβλήτας έγιναν διάφορες παρεμβάσεις στην κοίτη του ποταμού και στο λιμάνι της Γρίτσας. Ουσιαστικά η εταιρεία για να φτιάξει αυτή την προβλήτα έφραξε με μπάζα την εκβολή του ποταμού, με μόνη δίοδο του νερού προς την θάλασσα να αποτελούν τρεις σωλήνες ύδρευσης. Έτσι σε περιπτώσεις ισχυρών βροχοπτώσεων, το παρακείμενο ποτάμι υπερχειλίζει και ανεβαίνει στον λιμενοβραχίονα προκαλώντας συνεχώς καταστροφές στα αλιευτικά σκάφη και στα εργαλεία της δουλειάς των αλιέων. Αυτή η κατάφωρα άδικη κατάσταση επαναλαμβάνεται κάθε φορά που υπάρχουν έντονες βροχοπτώσεις στην περιοχή. Η διαδικασία αυτή επαναλήφθηκε για ακόμη μία φορά την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου του 2012 που σημειώθηκε ισχυρή βροχόπτωση στην περιοχή. Το αποτέλεσμα ήταν να βουλιάξουν βάρκες και να καταστραφούν δίχτυα και αλιευτικά εργαλεία που όπως εκτιμά ο «Σύλλογος Παράκτιων Αλιέων Δίου Ολύμπου ο Άγιος Νικόλαος» προξένησαν πάνω από 35.000 ευρώ ζημιές. Όπως αναφέρεται σε εξώδικο του συλλόγου κατά της κοινοπραξίας με ημερομηνία 3 Δεκεμβρίου 2012, αν και οι αλιείς και οι αγρότες της περιοχής είχαν ενημερώσει έγκαιρα την κοινοπραξία ότι λόγω των κακοτεχνιών, της φύσης του έργου και των εκτάκτων καιρικών φαινομένων θα προξενηθούν μεγάλες ζημιές, η κοινοπραξία επέδειξε πλήρη αδιαφορία για ακόμη μία φορά αφήνοντας τους αλιείς να υποστούν τις συνέπειες της κερδοφόρας επιχειρηματικής της δραστηριότητας.

Η ζημιά που έχουν υποστεί οι αλιείς όμως είναι πολύ μεγαλύτερη, και έχει μόνιμα χαρακτηριστικά αφού για να φτιάξει η εταιρεία την προβλήτα ώστε να φορτώνει τις φορτηγίδες και να μειώνει σημαντικά το κόστος της μεταφοράς των υλικών έχει αλλάξει τον προσανατολισμό του λιμανιού, με αποτέλεσμα να μην αποτελεί πλέον ασφαλές καταφύγιο για τα αλιευτικά σκάφη.

Επιπλέον ο λιμενοβραχίονας όπου αλιείς και κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής χρησιμοποιούσαν ως υπαίθρια αγορά χωρίς μεσάζοντες και επωφελούνταν από αυτό έχει μετατραπεί μόνιμα σε εργοτάξιο. Έτσι οι αλιείς στο λιμάνι της Γρίτσας αναγκάζονται να διαθέτουν τα ψάρια τους στους εμπόρους με σημαντικές αρνητικές συνέπειες για το εισόδημά τους αλλά και για την τιμή του εμπορεύματος που φτάνει στον καταναλωτή.

Επειδή το συγκεκριμένο έργο εγείρει πολύ σημαντικές δυσκολίες στην άσκηση του επαγγέλματος των αλιέων με αποτέλεσμα το εισόδημα τους να μειώνεται τόσο ώστε να τίθεται σε αμφισβήτηση η δυνατότητα επιβίωσής των περίπου 200 αλιέων και των οικογένειών τους.

Επειδή παρά την αρχική πρόβλεψη για το έργο η κατάσταση αυτή χρονίζει, παγιώνεται και αποκτά μόνιμα χαρακτηριστικά.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:

1. Έχει γίνει μελέτη διευθέτησης της κοίτης του ποταμού Ενιπέα; Έχει υποβληθεί υδραυλική μελέτη; Εάν ναι επαρκούν οι διατομές των υδραυλικών σωληνώσεων ώστε να εξασφαλίζεται η απορροή των όμβριων υδάτων χωρίς να υπερχειλίζει το ποτάμι;

2. Έχουν προβεί οι αρμόδιες υπηρεσίες σε έλεγχο των παρεμβάσεων που έχει κάνει η Κοινοπραξία σχετικά με την νομιμότητα και την συμφωνία με την Περιβαλλοντική Μελέτη και την Σύμβαση του Έργου; Εάν ναι, Ποια είναι τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων; Ποια είναι τα αντισταθμιστικά οφέλη που χαίρουν οι αλιείς ως αποκατάσταση των ζημιών που προκύπτουν στο εισόδημά τους από το έργο;

3. Προτίθενται οι αρμόδιες υπηρεσίες να πιέσουν την Κοινοπραξία ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ – ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ ώστε να αποζημιώσει τους αλιείς και τους αγρότες της περιοχής για τις ζημιές που έχουν υποστεί και οφείλονται στις κακοτεχνίες του έργου και στην αδιαφορία της εταιρίας;

4. Ποια είναι η ημερομηνία που σύμφωνα με την σύμβαση έργου λήγει η παραχώρηση στην Κοινοπραξία ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ – ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ του λιμένος της Γρίτσας; Με δεδομένες τις ολέθριες συνέπειες του έργου για τους αλιείς και την τοπική οικονομία, προτίθεται ο υπουργός να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ώστε μην δοθεί παράταση στην παραχώρηση;


Οι ερωτώντες βουλευτές

Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Αμανατίδου – Πασχαλίδου Ευαγγελία (Λίτσα)

Δεν υπάρχουν σχόλια: