Δημήτρης
Γρηγορόπουλος
Στην
πρόσφατη ομιλία του στο Τέξας ο πρόεδρος
του ΣΥΡΙΖΑ απέδωσε τα δεινά που κατατρύχουν
τους λαούς της EE στην κακή αρχιτεκτονική
της, στο ότι είναι συνομοσπονδία και
όχι ομοσπονδία, όπως οι ΗΠΑ. Έτσι θα
αποτελούσε όχι μόνο νομισματική αλλά
και δημοσιονομική ενότητα, ώστε τα
πιθανά ελλείμματα της να καλύπτονται
απ τον κοινό κρατικό προϋπολογισμό και
να μην ωθείται στην...
ύφεση και την κρίση.
Αδήριτη
ανάγκη η έξοδος από το ευρώ και την E.E.
Όντως,
από φέτος η EE εξαγγέλλει δίχτυ μέτρων
που προωθούν τη συνοχή της και την αρχή
της ενιαίας οικονομικής διακυβέρνησης.
Αυτά όμως τα μέτρα προώθησης της συνοχής
και της περαιτέρω ενοποίησης της EE δεν
ανακουφίζουν τους εργαζόμενους, ιδίως
των περιφερειακών χωρών που χειμάζονται,
ούτε διευρύνουν τη δημοκρατία και τη
σύγκλιση. Απεναντίας, προσθέτουν νέα
βάση, επιβάλλουν πιο ασφυκτικό έλεγχο
και επιτήρηση, εντείνουν τον αυταρχισμό,
ενδυναμώνουν την οικονομική και πολιτική
θέση των πλεονασματικών χωρών, κυρίως
της Γερμανίας.
Παράλληλα
επιβεβαιώνουν ότι πλανώνται και
παραπλανούν αυτοί που διακηρύσσουν ότι
«τα μνημόνια τελειώνουν» ή ότι «τα
μνημόνια θα ακυρωθούν». Η περιοριστική
πολιτική της λιτότητας με αυστηρούς
όρους επιτήρησης και η διαιώνιση της
επιτήρησης και της λιτότητας θα
συνεχιστούν. Ιδιαίτερα στη χώρα μας
επιβάλλεται καθεστώς ομηρίας σχετικά
με το χρέος, που καθιστά θέμα ζωής
και θανάτου την αποδέσμευση απ το ευρώ
και την EE.
Αναφέρουμε
ενδεικτικά:
Δημοσιονομικό
σύμφωνο: Πολιτική δέσμευση -των
κρατών-μελών της EE ότι θ' ακολουθούν
πιστά το δρόμο της δημοσιονομικής
πειθαρχίας κι ότι θα εντάξουν τις
διατάξεις της στη νομοθεσία τους. Για
το χρέος που υπερβαίνει το 60% του ΑΕΠ
επιβάλλεται πληρωμή ετήσια του 1/20 του
χρέους (για την Ελλάδα Ι0 δισ. το χρόνο)!
Ευρωπαϊκός
μηχανισμός σταθερότητας: Το ευρωπαϊκό
ΔΝΤ, ο δανειστής «ύστατης καταφυγής»,
θα δανείζει με δυσβάστακτους όρους
μόνον όσα κράτη-μέλη αντιμετωπίζουν
αδυναμίες αναχρηματοδότησης από τις
αγορές. Τα παραδείγματα Ελλάδας και
Κύπρου είναι εύγλωττα.
Οικονομική
διακυβέρνηση: Μ' αυτό το νομοθετικό
πακέτο το Σύμφωνο Σταθερότητας και
Ανάπτυξης γίνεται περισσότερο αυταρχικό
και αυστηρό.
Two
pack: Πακέτο δύο κανονισμών. Βάσει αυτών
η Κομισιόν θα ελέγχει και ενδεχομένως
θα αναπέμπει τους κρατικούς προϋπολογισμούς
προς διόρθωση. Ίσως η βασικότερη διάταξη
τους είναι αυτή που προβλέπει ότι η
επιτήρηση θα συνεχίζεται και μετά την
εκπλήρωση του προγράμματος ως και την
αποπληρωμή του 75% των δανείων που έχει
λάβει ένα κράτος...
Τραπεζική
Ένωση: Εξυγίανση με πληρωμή των
ιδιοκτητών, των μετόχων, των καταθετών.
Αν δεν επαρκούν, θα συνδράμει η κυβέρνηση.
Και σε έσχατη ανάγκη ενεργοποιείται ο
Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας
(ESM) υπό αυστηρούς όρους, όπως στην
περίπτωση της Ισπανίας.
Η
ΕΕ ήταν και είναι αντιδραστική
Η
άκρα αντιδραστικοποίηση της πολιτικής
της EE με την καθολική επιβολή της
λιτότητας ιδιαίτερα με τη μορφή της
θεραπείας - σοκ που επιβλήθηκε στις
χώρες του ευρωπαϊκού νότου και της
Ανατολικής Ευρώπης με τη μνημονιακού
τύπου πολιτική, ο παροξυσμός της
ανισομετρίας μεταξύ κέντρου (Γερμανίας
και δορυφόρων) και της ευρωπαϊκής
περιφέρειας με τη δημιουργία
υπερπλεονασμάτων πλέον της Γερμανίας
ιδίως (6% που υπερβαίνει το 3% όπως προβλέπει
το δημοσιονομικό σύμφωνο) και την
προώθηση μιας υβριδιακής σχέσης
κυριαρχίας νεοαποικιακού τύπου
συνυφασμένη όμως με τη σχέση του
υποβαθμισμένου εταίρου της περιφέρειας.
Αλλά και η θωράκιση της δημοσιονομικής
πειθαρχίας με θεσμική σκλήρυνση, θεσμούς
εποπτείας και ποινής, η δραστική εσωτερική
υποτίμηση, η ευτελισμένη εκποίηση
της δημόσιας περιουσίας, η ολοκληρωτική
απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, η
άκρα αυταρχικοποίηση της κοινοβουλευτικής
δικτατορίας για την εξουδετέρωση,
πραγματική και προληπτική, των αντιδράσεων
των άγρια πληττόμενων υποτελών τάξεων,
συνολικά όλος αυτός ο οικονομικοπολιτικός
εκφυλισμός του οράματος της «ευρωπαϊκής
ιδέας» επιδέχεται τρεις βασικές
ερμηνείες που αναλογούν σε αντίστοιχες
πολιτικές.
Πρώτον,
την αστική ερμηνεία, που νομιμοποιεί
αυτή την εξέλιξη και τη θεωρεί μονόδρομο
για τη σωτηρία της ελληνικής οικονομίας
και κοινωνίας. Η αστική αντίληψη σε
επίπεδο περιγραφής παραδέχεται ότι ο
λαός υφίσταται αιματηρές θυσίες.
Διαχέει την ευθύνη αδιακρίτως στο
πολιτικό σύστημα, στη συνδικαλιστική
ηγεσία, στις συντεχνίες των εργαζομένων
για την υπερδιόγκωση του δημόσιου τομέα,
τον υπέρμετρο δανεισμό, τα ρετιρέ
των μισθών, τον άφρονα καταναλωτισμό.
Η παγκάλεια ρήση «μαζί τα φάγαμε» είναι
επιτομή αυτής της ερμηνείας. Οι
αστικές ερμηνείες, στις διάφορες εκδοχές
τους, φρονούν ότι αυτή η πολιτική
παρά τη βιαιότητα της, αποτελεί μονόδρόμο,
αφενός γιατί έσωσε τη χώρα απ' τα
χειρότερα, τη χρεοκοπία και αφετέρου
γιατί οδηγεί στην ανάκαμψη και την έξοδο
από την κρίση.
Δεύτερο,
η ρεφορμιστική ερμηνεία, που αναφέρεται
κυρίαρχα στο πολιτικό εποικοδόμημα.
Θεωρούν ότι η ευρωπαϊκή ενοποίηση
έχει αντικειμενικό χαρακτήρα εξέλιξης
ή και προοδευτικό χαρακτήρα και αποστολή
(«Ευρώπη των λαών»). Αυτή τη θέση
υποστήριζε με παρρησία ο αρχηγός του
ΣΥΡΙΖΑ στο συνέδριο του Τέξας: «Η
σημερινή Ευρώπη - η κοινή αγορά και
η Ευρωπαϊκή Ενωση -βασίστηκε σε ορισμένες
αρχές. Μεταξύ αυτών ήταν: όχι άλλοι
ευρωπαϊκοί πόλεμοι. Καθολικά ανθρώπινα
δικαιώματα, ένα κοινωνικό συμβόλαιο...
Αυτή δεν είναι η νέα ευρωπαϊκή ιδέα.
Είναι η παλιά ευρωπαϊκή ιδέα. Και
παραγκωνίστηκε, πριν από χρόνια, από
μια ιδεολογία των αγορών, του ανταγωνισμού
και του «στο διάολο να πάνε όσοι μένουν
πίσω»... Και εναντίον της παλεύουμε για
τις παραδοσιακές αξίες των ιδρυτών της
Ευρώπης...».
Σύμφωνα
με την τοποθέτηση του Τσίπρα, η EE
είναι ένα προοδευτικό μόρφωμα, που
ο χαρακτήρας και η ιστορική προοπτική
του διαστρεβλώνεται απ' τη νεοφιλελεύθερη
ιδεολογία και πολιτική. Το ζήτημα λοιπόν
είναι ν' αλλάξει η ακολουθούμενη
πολιτική, να εκτοπιστεί η νεοφιλελεύθερη
πολιτική από μια νεοκεϋνσιανή πολιτική.
Γενικότερα, ν' αλλάξουν οι εσφαλμένες
πολιτικές στην «αρχιτεκτονική»
της συγκρότησης της EE και να καλυφθεί
το «έλλειμμα δημοκρατίας», που
διαμορφώνεται στην πορεία της ευρωπαϊκής
ενοποίησης. Για ν' αλλάξει η αρχιτεκτονική
της EE θα πρέπει: Ο συνομοσπονδιακός
χαρακτήρας της να μετασχηματιστεί
κατά το πρότυπο της κρατικής ομοσπονδίας
των ΗΠΑ, ώστε η νομισματική ένωση να
συνοδεύεται από δημοσιονομική ένωση
και σύγκλιση των φτωχότερων περιοχών
προς τις πλουσιότερες. Παράλληλα, το
δημοκρατικό έλλειμμα θα πρέπει να
καλυφθεί, αν κυρίαρχη πολιτική μορφή
της ενοποίησης θα αποβούν οι
αντιπροσωπευτικοί θεσμοί, κυρίως το
Ευρωκοινοβούλιο, που θα κατισχύσει
έναντι των κλειστών διευθυντηρίων και
μηχανισμών, κυρίως της Κομισιόν, που
δεν είναι αιρετό όργανο. Συνοψίζοντας,
το πρόβλημα θα λυθεί με την ομοσπονδιακή
ανασυγκρότηση και εμβάθυνση της
πολιτικής συνοχής της EE, τον
εκδημοκρατισμό της και ένα νέο κοινωνικό
συμβόλαιο (Ευρωπαϊκό Σχέδιο Μάρσαλ).
Ασφαλώς,
η νεοφιλελεύθερη πολιτική οξύνει στο
έπακρο την οικονομική και πολιτική
ανισομετρία της EE. Δεν αποτελεί όμως
απλώς μια ιδεολογία ως πολιτική.
Απορρέει
νομοτελειακά απ' τη δομική και παρατεταμένη
κρίση του ολοκληρωτικού καπιταλισμού
ως κύρια αντιρρόπηση της πτωτικής τάσης
του μέσου ποσοστού κέρδους. Γι'
αυτό η ανάκληση του κεϋνσιανισμού είναι
ανιστόρητη και casus belli για την ηγεμονεύουσα
μερίδα του κεφαλαίου (πολυκλαδικά
πολυεθνικά μονοπώλια, χρηματοπιστωτικές
αγορές), που τον θεωρεί βασική
αιτία για τη μείωση της κερδοφορία
και την κρίση στη «χρυσή» εικοσιπενταετία.
Εξάλλου, ο κεϋνσιανισμός περιορίζεται
στην κυκλοφορία και τη διανομή, δεν
αφορά την παραγωγή και την εγγενή σ'
αυτήν πτωτική τάση του κέρδους. Αλλά
και η προωθούμενη με την οικονομική
διακυβέρνηση πολιτική συνοχή της
EE, παρά τις προσδοκίες των ευρωλάγνων,
επιτείνει τον συγκεντρωτισμό και
αυταρχισμό της EE και την οικονομική
σύνθλιψη της ευρωπαϊκής περιφέρειας.
Το
βασικό σφάλμα της σοσιαλρεφορμιστικής
προσέγγισης, θεωρητικό και μεθοδολογικό,
έγκειται στην απόλυτη αυτονόμηση
του πολιτικού απ' το οικονομικό. Δεν
αποσυνδέει απλώς την πολιτική απ' τον
καθορισμό της οικονομικής βάσης
(στην οποία αυτή αντεπιδρά βέβαια).
Αλλά, αντίστροφα, καθορίζει αυτή την
οικονομία. Άλλη οικονομία διαμορφώνει
η νεοφιλελεύθερη και άλλη η κεϋνσιανή
διαχείριση. Ακόμη, απολυτοποιεί τη μια
μορφή διαχείρισης έναντι της άλλης, τη
θεωρεί εγγενώς ανώτερη της άλλης,
ανεξαρτήτως συνθηκών. Γι' αυτό, θεωρεί
την κεϋνσιανή διαχείριση ανώτερη και
δυνατή και στη σημερινή ιστορική
συγκυρία.
Τρίτο: Το
βασικό ατόπημα του σοσιαλρεφορμισμού
εντοπίζεται στην αυταπάτη ότι μια
προοδευτική πολιτική (κεϋνσιανισμός)
μπορεί να συνυπάρχει με μίαν αντιδραστική
οικονομία, τον καπιταλισμό και μάλιστα
την επεκτατική, διεθνοποιημένη μορφή
του.
Κατά
τη μαρξιστική αντίληψη, η διεθνοποίηση
του καπιταλισμού είναι αναπόσπαστη
απ' αυτόν τάση. Ακατανίκητη είναι η τάση
του κεφαλαίου να επεκτείνει διαρκώς τη
δραστηριότητα του σε γεωγραφικό επίπεδο,
αλλά και σε νέα πεδία οικονομικής
δραστηριότητας, για να διευρύνει την
κερδοφορία του.
Η
διεθνοποίηση γίνεται κυρίαρχη στο
στάδιο του ιμπεριαλισμού, οδηγώντας
στην αποικιοκρατία και τους ιμπεριαλιστικούς
ανταγωνισμούς για την εξαιρετικά
κερδοφόρα τοποθέτηση κεφαλαίων στις
καθυστερημένες χώρες. Ακολουθεί η
διεθνής διαδικασία συγκεντροποίησης,
που υπαγορεύεται απ' τις ραγδαίες
τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά κι απ'
την εντατικοποίηση του διεθνούς
ανταγωνισμού.
Έτσι,
δημιουργούνται πολυεθνικές επιχειρήσεις,
ιδίως στα πρώτα στάδια, με την απορρόφηση
ευρωπαϊκών επιχειρήσεων από αμερικανικές
ή με τη συγχώνευση ευρωπαϊκών επιχειρήσεων,
στις οποίες το εθνικό κεφάλαιο δεν
είναι πλέον κυρίαρχο, αλλά διασπείρεται
σε δύο, τρεις ή και περισσότερες ευρωπαϊκές
χώρες.
Απ'
τη στιγμή που το κεφάλαιο διεθνοποιείται
με τη συγχώνευση επιχειρήσεων από
διαφορετικές χώρες, πολυεθνικό ευρωπαϊκό
κεφάλαιο απαιτεί ένα ευρωπαϊκό κράτος
ως προστάτη και εγγυητή των κερδών.
Αντίθετα, το πολυεθνικό κεφάλαιο με
μητρόπολη τις ΗΠΑ καλύπτεται απ' το
αμερικανικό ομόσπονδο κράτος.
Ο
ανταγωνισμός των πολυεθνικών με έδρα
την Ευρώπη και τις ΗΠΑ οδηγεί στη
δημιουργία της Ευρωπαϊκής Οικονομικής
Κοινότητας (1957) από 6 αρχικά χώρες με
στόχο την οικονομική, πολιτική και
στρατιωτική ενοποίηση (ολοκλήρωση).
Το
πολιτικό εποικοδόμημα έρχεται σε
αντιστοιχία με την οικονομία (κυριαρχία
ευρωπαϊκού πολυεθνικού κεφαλαίου
-«ευρωπαϊκό κράτος»).
Απ'
το χαρακτήρα της η ευρωπαϊκή ενοποίηση
- ολοκλήρωση, αν και απέχει απ' το να
ολοκληρωθεί, έχει αντιδραστικό χαρακτήρα.
Υπονομεύει το έθνος - κράτος και την
όποια έννοια λαϊκής κυριαρχίας και
δημοκρατίας, αφού επιβάλλει στις
εκλεγμένες εθνικές κυβερνήσεις τη
βούληση της. Η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση
είναι απ' το χαρακτήρα της μια υπερεθνική
ολιγαρχική εξουσία, ολοκληρωτικά
αποσπασμένη απ' τις μάζες. Κυριαρχούν
σ' αυτήν τα κλειστά διευθυντήρια
(Κομισιόν), που έχουν τις κυρίες
εκτελεστικές αλλά και νομοθετικές
αρμοδιότητες.
Η
Κομισιόν δεν έχει την τυπική λαϊκή
νομιμοποίηση, ενώ το Ευρωκοινοβούλιο
είναι αποψιλωμένο από ουσιαστικές
αρμοδιότητες. Το κράτος αποκτά τη
δυνατότητα να λαμβάνει αποφάσεις
χωρίς ουσιαστικά να επηρεάζεται απ' τις
κοινωνίες και τις αντιθέσεις τους.
Τα πολιτικά δικαιώματα των πολιτών
περιορίζονται στη συμμετοχή τους
στις εκλογές για την ανάδειξη
ευρωκοινοβουλίου, που δεν έχει όμως
αποφασιστικό ρόλο στα πλαίσια του
πολιτικού συστήματος. Ούτε τα κόμματα
και τα συνδικάτα έχουν πρόσβαση στα
κεντρικά όργανα. Η απαλλαγή των
ολοκληρωτικών καθεστώτων από οποιονδήποτε
δημοκρατικό έλεγχο με την κατάργηση
του επιτυγχάνεται απ' την EE με την
ολοκληρωτική ουσιαστικά στεγανοποίηση
της απ' τον οποιονδήποτε κοινωνικό
και πολιτικό έλεγχο, χωρίς αυτός θεσμικά
να καταργείται.
Η
γραφειοκρατία των Βρυξελλών και το
μεγάλο κεφάλαιο ασκούν την εξουσία τους
με κανόνες και νόμους ή απλές αποφάσεις
σε υπερεθνικό επίπεδο, διαφεύγοντας το
βεληνεκές των εργατικών τάξεων, που
μόνο στο εθνικό - κρατικό επίπεδο
μπορούν να αγωνιστούν, το οποίο όμως
είναι σχεδόν απογυμνωμένο απ' τη
δυνατότητα να επηρεάσει ουσιαστικά
τις αποφάσεις της γραφειοκρατίας
της EE. Αυτή η εξουσιαστική ολιγαρχική
δομή του «ευρωπαϊκού κράτους»
παραμένει ως σύστημα αναλλοίωτη με
επιμέρους διαφοροποιήσεις.
Αποδέσμευση
και αριστερή διαστρέβλωση
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ
ΤΗΣ ΠΑΛΗΣ ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Παρά
τον εξόφθαλμο γραφειοκρατικό και
απροσπέλαστο στο κίνημα κρατικό
μηχανισμό της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης,
οι δογματικοί θιασώτες του «αριστερού
ευρωπαϊσμού» επιμένουν εμμονικά στη
συντονισμένη πάλη των εργατικών
τάξεων των 27 χωρών της EE για τη μεταρρύθμιση
των Βρυξελλών, αλλά ακόμη και για το
σοσιαλιστικό μετασχηματισμό της EE!
«Δεν είναι ανίκητες οι ελίτ της Ευρώπης»
κραυγάζει ο υπεύθυνος της οικονομικής
πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ.
Αλλά
ας δούμε τι γράφει για το θέμα ο Ν.
Πουλατζάς, στον οποίο ομνύουν οι οπαδοί
του σοσιαλρεφορμισμού. Αναφέρεται στη
θεωρία της ανισόμετρης ανάπτυξης
του Λένιν και γράφει χαρακτηριστικά:
«Τι γίνεται απ' την πλευρά της εργατικής
τάξης των ευρωπαϊκών χωρών... ενώ... στην
ουσία ο αγώνας τους είναι διεθνής, η
εθνική μορφή είναι εκείνη που προέχει.
Τούτο, αντίθετα απ' ότι υποστηρίζουν οι
διάφορες ιδεολογίες της παγκοσμιοποίησης,
οφείλεται κατά ένα μέρος στην άνιση
ανάπτυξη και στις συγκεκριμένες
ιδιομορφίες του κάθε κοινωνικού
σχηματισμού, κατά συνέπεια σε γνωρίσματα
που ανάγονται στην ίδια τη φύση του
καπιταλισμού».
Προσπαθούν,
ωστόσο, να ανασκευάσουν την προτεραιότητα
της επαναστατικής πάλης σε εθνικό
επίπεδο επικαλούμενοι και δύο άλλα
επιχειρήματα.
Πρώτο:
Η σοσιαλιστική μετάβαση σε εθνική βάση
αποκλείεται, γιατί η παγκοσμιοποίηση
έχει συνδέσει οργανικά τις εθνικές
οικονομίες. Μια επανάσταση λοιπόν θα
εξασφαλίσει διεθνιστική συνδρομή από
χώρες που είναι συνδεδεμένες και
έχουν κοινά προβλήματα και δεσμούς μ'
αυτήν. Και αντιδιαστέλλει την περίπτωση
των επαναστάσεων του 20ού αιώνα που
πραγματοποιήθηκαν σε υπανάπτυκτες
χώρες και δεν βρήκαν διεθνιστική
ανταπόκριση απ' τους εργαζόμενους στις
αναπτυγμένες καπιταλιστικές οικονομίες,
μ' αποτέλεσμα να ηττηθούν ή να εκφυλιστούν
σε γραφειοκρατικά μορφώματα και να
παλινδρομήσουν στον καπιταλισμό.
Πρωτότυπος πράγματι ορισμός της
επανάστασης! Η παγκοσμιοποίηση της
καπιταλιστικής οικονομίας λειτουργεί
ως επαναστατικός κινητήρας σε διεθνή
βάση!
Δεύτερο:
Υπάρχουν και χειρότερα... Αναπτύσσεται
η πρωτότυπη άποψη ότι η αποδέσμευση
απ' την EE και η επιστροφή στο έθνος -
κράτος συνεπάγεται τη συμμαχία της
τάξης των εργαζομένων με το εθνικό της
κράτος, απομακρύνοντας κάθε προοπτική
εργατικού διεθνισμού! Και το
επιστέγασμα: «Το πού κατέληξε μια τέτοια
κατακερματισμένη και εθνικά ανταγωνιστική
Ευρώπη μάς το έδειξε με τον mo ακραίο και
βάρβαρο τρόπο η ιστορία του 20ού αιώνα
με τους δύο παγκόσμιους πολέμους»!
Λοιπόν, όποιος λαός αποδεσμεύεται
απ' την EE συμμαχεί με την αστική τάξη
της χώρας του, αλλά είναι υπεύθυνος και
για τις εθνικές διαμάχες και συρράξεις
που θα ξεσπάσουν! «Μωραίνει ο Κύριος,
ον βούλεται απολέσαι»... Επαναστάτης,
διεθνιστής και ειρηνιστής είναι ο
εγκάθειρκτος της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης...
Αδήριτη
ανάγκη η έξοδος από το ευρώ και την EE
Η
ΘΕΣΗ του NAP και της ΑΝΤΑΡΣΥΑ
0
ΣΥΡΙΖΑ και το Κόμμα της Ευρωπαϊκής
Αριστεράς (ΚΕΑ) επιμένουν στην
αυταπάτη της «δημοκρατικής επανίδρυσης»
της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μαξιμαλιστική
εκδοχή αυτής της πολιτικής είναι η
διακήρυξη του σοσιαλιστικού μετασχηματισμού
της EE.
Είναι
οξύμωρο. Όσο αντιδραστικοποιείται η EE
τόσο εμμένει δογματικά ο ΣΥΡΙΖΑ στην
ευρωπαϊκή στρατηγική του. Πώς είναι
εφικτή η «ευρωπαϊκή λύση» της κρίσης,
όταν ο συσχετισμός δυνάμεων είναι
συντριπτικός υπέρ της Γερμανίας;
Ακόμη και ο άξονας του ευρωπαϊκού
Νότου είναι ανύπαρκτος και υπό την
ηγεμονία νεοφιλελεύθερης πολιτικής
(Ραχόι, Κοέλιο, Λέτα). Αλλά και στη
διαπραγμάτευση του ΣΥΡΙΖΑ με την EE
(στην περίπτωση που αναλάβει τα ηνία
της διακυβέρνησης) για τη δανειακή
σύμβαση, η διαβεβαίωση του Τσίπρα
και του Δραγασάκη ότι θα μείνουμε
ενός της Ευρωζώνης, ακόμη κι αν απορριφθεί
η πρόταση μας δεν πιστοποιεί την υποταγή
στα κελεύσματα των Βρυξελλών και την
απουσία εναλλακτικής στρατηγικής; Και
αφού είναι αμετάθετη επιλογή η παραμονή
στην ευρωζώνη και το ευρώ, θα πρέπει να
εξηγήσουν συγκεκριμένα στον ελληνικό
λαό και όχι με βερμπαλισμούς πώς θα
υλοποιήσουν έστω το μίνιμουμ πρόγραμμα
τους για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής
κρίσης.
Το
ΚΚΕ, απ' τη μεριά του, είναι υπέρ της
αποδέσμευσης απ' την EE και το ευρώ,
αλλά σε συνθήκες λαϊκής εξουσίας.
Δεν παραπέμπει απλώς το στόχο στις
ελληνικές καλένδες. Σ' ορισμένες
περιπτώσεις κινδυνολογεί επιπλέον
επισείοντας τις επιπτώσεις για τους
εργαζόμενους, αν η έξοδος από το ευρώ
πραγματοποιηθεί εντός του καπιταλισμού.
Το ΚΚΕ χαρακτηρίζει αποπροσανατολιστικό
το δίλημμα «ευρώ ή εθνικό νόμισμα»,
γιατί δεν διακρίνει την έξοδο απ' το
ευρώ με αστική κυβέρνηση απ' την έξοδο
με κινηματική αντικαπιταλιστική
πάλη, στην οποία η έξοδος απ' το ευρώ
δεν είναι αυτοσκοπός και μεμονωμένο
αλλά οργανικό στοιχείο της αντικαπιταλιστικής
μεταβατικής πρότασης.
Στο
θέμα της αποδέσμευσης απ' το ευρώ και
την EE συζητείται και στους κόλπους της
ΑΝΤΑΡΣΥΑ και με δυνάμεις της συμπόρευσης.
Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ είναι αταλάντευτα τοποθετημένη
υπέρ της εξόδου απ' την EE και το ευρώ στο
πλαίσιο του μεταβατικού προγράμματος.
Στη
διεξαγόμενη όμως συζήτηση έχουν
διατυπωθεί και διαφορετικές απόψεις:
- Υπέρ της εξόδου απ' το ευρώ αλλά με παραμονή στην EE.
- Ρήξη με την EE... έως και έξοδος απ' αυτήν στο βαθμό που η παραμονή σ' αυτήν στέκεται εμπόδιο στην πραγματοποίηση του μεταβατικού προγράμματος.
- Υπάρχουν δυνάμεις που είναι υπέρ της εξόδου απ' την EE, αλλά προτάσσουν την έξοδο απ' το ευρώ για λόγους τακτικής.
Η
στοχοπροσήλωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ και του
NAP στη διπλή έξοδο δεν υποκρύπτει
ιδεολογική αδιαλλαξία και ηγεμονιστική
αντίληψη. Υπάρχουν τουλάχιστον δύο
ζητήματα-κλειδιά που υπαγορεύουν
αυτή τη στάση:
Πρώτο:
Δεν είναι μόνο η ένταξη στην ευρωζώνη
καταστροφική αλλά και στην EE. Η
ελληνική οικονομία δέχτηκε ισχυρότατα
πλήγματα και στην προ της ευρωζώνης
εποχή. Τα νέα μέτρα συνοχής και οικονομικής
διακυβέρνησης είναι εξοντωτικά και για
τις 27 χώρες. Το Δημοσιονομικό Σύμφωνο
προβλέπει ως ποινή το 1/20 του χρέους,
όταν αυτό υπερβαίνει το 60% του ΑΕΠ. Για
την καχεκτική ελληνική οικονομία αυτό
ισοδυναμεί με 10 δισ. το χρόνο! Εξάλλου,
απ' τις νέες ρυθμίσεις προβλέπεται
ότι κατά τη λήξη ενός μνημονίου η
επιτήρηση θα διατηρείται μέχρι να
εξοφληθεί το 75% του χρέους! Άρα, ομηρεία.
Δεύτερο:
Ας σκεφτούμε: Υπάρχει στόχος του
αντικαπιταλιστικού προγράμματος της
ΑΝΤΑΡΣΥΑ που είναι εφικτός χωρίς
αποδέσμευση από την EE; Μήπως η εθνικοποίηση
του τραπεζικού συστήματος και των
επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας με
εργατικό και κοινωνικό έλεγχο χωρίς
αποζημίωση;
εφημερίδα
ΠΡΙΝ, 24/11/2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου