Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

Η ΘΕΣΗ "12" ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΑ-ΧΥΤΥ ΣΤΟ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΑΥΡΙΟ

ΘΕΜΑ:Συζήτηση και λήψη σχετικής απόφασης, αποδοχής ή μη, από το Δ.Σ. του Δήμου Αλεξάνδρειας, επί του προτεινομένου σχεδίου σύμβασης που αφορά στο έργο: «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση παραχώρηση της εκμετάλλευσης για 25 έτη Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων Ν. Ημαθίας».
Κύριε πρόεδρε,
ενόψει του προσυμβατικού ελέγχου του σχεδίου σύμβασης, από το Ελεγκτικό Συνέδριο για το έργο:
«Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και παραχώρηση της εκμετάλλευσης για 25 έτη Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων Ν. Ημαθίας», και ακολούθως της αποδοχής του από τα δύο συμβαλλόμενα μέρη τον «Ε.Σ.Δ.Α. – Ο.Τ.Α. Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ» και την «ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ», έχουμε την υποχρέωση να ζητήσουμε να συζητηθεί το θέμα στο Δ.Σ. του Δήμου Αλεξάνδρειας προς ενημέρωση και λήψη σχετικής απόφασης, πριν την υπογραφή της σύμβασης και την ανάληψη δεσμεύσεων έναντι της αναδόχου εταιρείας, ώστε να αποσαφηνιστούν οι τεράστιες οικονομικές συνέπειες τις οποίες θα κληθούν πληρώσουν οι δημότες.
Το δικαίωμα μας αυτό απορρέει ευθέως από την εφαρμογή του Ν.3463- Άρθρο 215
«Αναφορές και προτάσεις Πληροφόρησης δημοτών και κατοίκων
1. Οι δημότες και οι κάτοικοι συμμετέχουν ενεργά στην προαγωγή των τοπικών υποθέσεων και στις δραστηριότητες του Δήμου ή της Κοινότητας.
2. Οι δημότες και οι κάτοικοι μπορούν να καταθέτουν ατομικά ή συλλογικά στο Δήμο ή την Κοινότητα, στα τοπικά ή δημοτικά διαμερίσματα και στα νομικά τους πρόσωπα δημοσίου δικαίου αναφορές και ερωτήσεις, για την ενημέρωση τους επί αποφάσεων που τους ενδιαφέρουν. Την ίδια δυνατότητα έχουν και ενώσεις προσώπων κάθε μορφής για ζητήματα γενικότερου τοπικού ενδιαφέρο¬ντος. Το αρμόδιο όργανο οφείλει να απαντά στις ανωτέρω αναφορές και ερωτήσεις,εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών.
3. Οι δημότες και οι κάτοικοι μπορούν επίσης να καταθέτουν προτάσεις για την επίλυση διαφόρων ζητημάτων αρμοδιότητας του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου ή του συμβουλίου του τοπικού ή δημοτικού διαμερίσματος. Οι προτάσεις συζητούνται υποχρεωτικά στο οικείο συμβούλιο,εφόσον έχουν κατατεθεί από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα και ενημερώνονται οι ενδιαφερόμε¬νοι για τη σχετική απόφαση που λαμβάνεται.
Παρά την προσπάθεια παραπληροφόρησης από τους επισπεύδοντες να πείσουν, ότι τα όσα προβλέπονται στην Διακήρυξη του έργου δεν είναι δεσμευτικά για τα συμβαλλόμενα μέρη και δόθηκε η εντύπωση, ότι όλα τα κακώς κείμενα στην Διακήρυξη θα διορθωθούν με την σύναψη σύμβασης, μετά την απόρριψη του σχεδίου σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο ως μη νόμιμου έγινε αντιληπτό, ότι οι υποχρεώσεις απέναντι στον Ανάδοχο πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη και να αποτιμηθεί το συνολικό τίμημα που θα κληθούν οι δημότες να πληρώσουν.
Ζητήματα που πρέπει να τεθούν στο Δ.Σ. για ενημέρωση και λήψη σχετικής απόφασης:
1) Όπως είναι ήδη γνωστό μετά το άνοιγμα της μοναδικής οικονομικής προσφοράς που προέκυψε από τον διαγωνισμό του ΕΣΔΑ, το οικονομικό αντάλλαγμα προς τον ανάδοχο ανέρχεται στο ποσό των «87,00 € (ογδόντα επτά) ανά τόνο εισερχόμενου απορρίμματος», πλέον Φ.Π.Α., ήτοι 94,83 € / ton, πλην όμως στο ανωτέρω κόστος δεν συμπεριλαμβάνεται:
α) το κόστος χωροθέτησης, κατασκευής, προμήθειας μηχανολογικού εξοπλισμού και αποσβέσεων των τριών (3) Σταθμών Μεταφόρτωσης των απορριμμάτων, (ας σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει το παραμικρό προς αυτή την κατεύθυνση).
β) η συλλογή και μεταφορά των απορριμμάτων προς τους σταθμούς μεταφόρτωσης.
γ) η προδιαλογή των οργανικών απορριμμάτων από τα υπόλοιπα,(ιδιαίτερα υψηλό κόστος).
δ) η μεταφορά των προδιαλεγμένων πλέον απορριμμάτων από τους σταθμούς μεταφόρτωσης προς την Μ.Ε.Α.- Χ.Υ.Τ.Υ. (θέση 12).
Ποιο θα είναι άραγε το τελικό κόστος της επεξεργασίας,
είναι σε θέση ο Δήμος Αλεξάνδρειας να αναλάβει ένα τέτοιο κόστος ;
2) Είναι γνωστό ότι σύμφωνα με την Διακήρυξη του έργου ο Χ.Υ.Τ.Υ. στη θέση 12 δεν μπορεί να δεχτεί τα επεξεργασμένα απορρίμματα για όλη την διάρκεια παραχώρησης του έργου (25 έτη), και προβλέπεται νέα χωροθέτηση και κατασκευή νέου ΧΥΤΥ σε άλλη θέση χωρητικότητας τουλάχιστον για 10 έτη λειτουργίας, ώστε να μεταφέρονται τα υπολείμματα από την ΜΕΑ (θέση 12) στη νέα θέση του ΧΥΤΥ για υγειονομική ταφή, το κόστος της νέας χωροθέτησης και κατασκευής του νέου ΧΥΤΥ μαζί με τον μηχανολογικό εξοπλισμό καθώς και το κόστος λειτουργίας, ρητά προβλέπεται από την Διακήρυξη, ότι θα βαρύνει τους πολίτες της Ημαθίας.
Που; θα κατασκευασθεί ο νέος Χ.Υ.Τ.Υ. και ποιο θα είναι το επιπλέον κόστος που θα κληθεί να πληρώσει ο πολίτης της Ημαθίας,
3) Ενώ στην ΚΥΑ που εγκρίνονται οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου προβλέπεται ότι στη Μονάδα θα επεξεργάζονται μόνο οι 55.000ton ΑΣΑ (Αστικά Σύμμικτα Απορρίμματα) του Ν. Ημαθίας, στην διακήρυξη εντελώς αυθαίρετα γίνεται λόγος για δυνατότητα επεξεργασίας επί πλέον 45.000ton, (δηλαδή συνολικά 100.000ton απορριμμάτων) από όμορους νομούς, και βέβαια τα υπολείμματα από την επεξεργασία των επί πλέον αυτών απορριμμάτων ουδείς γνωρίζει που θα καταλήγουν.
Το μόνο «όφελος» που προκύπτει για τους πολίτες της Ημαθίας είναι επιπλέον όχληση και επιπλέον φθορά των εγκαταστάσεων, (όταν και εφόσον επιστραφούν μετά 25 έτη).
4) Σύμφωνα με την από 19/1/2009 ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ17/4755/152 απόφαση του ΥΠΠΟ προβλέπεται:
«…3. Όλες οι εκσκαφικές εργασίες θα πραγματοποιηθούν υπό την εποπτεία των αρμοδίων Εφορειών Αρχαιοτήτων. Σε περίπτωση εντοπισμού αρχαιοτήτων να πραγματοποιηθεί ανασκαφική έρευνα, από τα αποτελέσματα της οποίας θα κριθεί η κατά τόπους πορεία και εκτέλεση του έργου.
5. Θα γίνει συμπληρωματική έρευνα προστασίας και ανάδειξης των παρακείμενων αρχαιοτήτων, με δαπάνη του έργου. Επιπλέον θα πραγματοποιηθεί δενδροφύτευση της βόρειας πλευράς, ώστε να δημιουργηθεί οπτικό φράγμα.
7. Η κυκλοφορία των απορριμματοφόρων θα πραγματοποιείται μετά τη δύση του ηλίου.
10. Θα διερευνηθεί η δυνατότητα τοποθέτησης χλόης επικάλυψης μικρού πάχους στην οροφή των μεγάλων κτιριακών εγκαταστάσεων...»
Έχει αποτιμηθεί το επιπλέον κόστος αυτών των νέων εργασιών που τέθηκαν ως προϋπόθεση, απ΄το ΥΠΠΟ;
5) Γνωρίζει ο δημότης της Αλεξάνδρειας, ότι θα πρέπει να καταβάλει στον ανάδοχο την «ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα» των 42.669ton/έτος ανεξαρτήτως αν οι Δημότες επιδιώξουν την μείωση των απορριμμάτων στην πηγή, που είναι ΔΙΕΘΝΩΣ ο πρώτος στόχος για την ορθολογική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Διακήρυξη 31. 5… «Σε κάθε περίπτωση τονίζεται ότι ο Ανάδοχος θα λαμβάνει από τον ΚτΕ τουλάχιστον το ποσό που αντιστοιχεί στην ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα (42.669 τόνοι/έτος) ανεξαρτήτως αν ο πρώτος διαχειρίζεται μικρότερες ποσότητες.»….
Έτσι απλά προκύπτει η βιωσιμότητα του έργου και το όφελος του Ανάδοχου, με λίγα λόγια:
42.669 τόνοι / έτος x (87,00 € x 1.09) = 4.046.301 € / έτος, ακόμη και για μηδενική ποσότητα (μηδέν) επεξεργασμένου απορρίμματος τα παραπάνω χρήματα θα καταβάλλονται στον Ανάδοχο κάθε έτος και για 25 συναπτά έτη.
6) Γνωρίζει ο δημότης της Αλεξάνδρειας, ότι αν κηρυχθεί έκπτωτος ο ανάδοχος, με δική του υπαιτιότητα (δηλαδή όταν φταίει ο εργολάβος), αποζημιώνεται στο ακέραιο και μάλιστα τυγχάνει αποζημίωσης και για τεκμαιρόμενο όφελος.
Διακήρυξη Άρθρο 9.2
….«Στον Ανάδοχο θα καταβληθεί για το κατασκευασθέν τμήμα του έργου:
α) Η «Αξία της πραγματοποιηθείσας κατασκευής»
β) Η αξία των υλικών που έχουν προσκομιστεί μετά από έγκριση του ΚτΕ και δεν έχουν ενσωματωθεί στο Έργο.
γ) Η δαπάνη σύνταξης μελετών εφαρμογής για το μη εκτελεσθέν τμήμα του Έργου
δ) Η αποζημίωση για το τεκμαιρόμενο όφελος »…..
Δύσκολο να φαντασθεί κανείς τι θα προκύψει αν θεωρηθούμε εμείς ως υπαίτιοι για διάλυση της σύμβασης!
7) Γνωρίζει ο δημότης της Αλεξάνδρειας, ότι αν καταγγελθεί η σύμβαση από μέρους μας πρέπει να ακολουθηθεί συγκεκριμένη ένδικη διαδικασία, ενώ αντίθετα αν πράξει το ίδιο ο εργολάβος αυτή γίνεται αναγκαστικά αποδεκτή για εμάς και μάλιστα εντός χρονικού διαστήματος 10 ημερών, με ιδιαίτερα δυσμενείς συνέπειες για τους δημότες σε ότι αφορά στις αποζημιώσεις (Άρθρο 9.2)
8) Γνωρίζει ο δημότης της Αλεξάνδρειας τα όσα προβλέπονται στο περιβόητο πλέον Άρθρο 9.2 της Διακήρυξης, αλλά και στην παρ.3 του άρθρου 36 της Συγγραφής Υποχρεώσεων; Για να γίνει αντιληπτό θα παρουσιάσουμε ένα παράδειγμα.
Έστω ο ανάδοχος (εργολάβος) προκαλεί την έκπτωση του, στο εικοστό δεύτερο (22) έτος της σύμβασης παραχώρησης. Σύμφωνα με την Διακήρυξη ο ανάδοχος δικαιούται αποζημίωσης (Άρθρο 9.2):
α. Αξία πραγματοποιηθείσης κατασκευής: 28.000.000 €
β. Αναθεώρηση τιμών στα είκοσι δύο χρόνια το ελάχιστο 50%
συνεπώς 28.000.000 x50% = 14.000.000 €
γ. Τεκμαιρόμενο όφελος
Για κάθε έτος περίπου 12.000.000 (ετήσιος τζίρος) x 5% = 600.000 €
Και για τρία έτη 600.000 x3 = 1.800.000 €
Συνολική Αποζημίωση: 43.800.000 €
Ενώ μετά από τρία χρόνια θα παρέδιδε την Μ.Ε.Α. χωρίς ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΥΡΩ αποζημίωση, αφού προβλέπεται η παράδοση των εγκαταστάσεων σε 25 χρόνια. !!
Κύριε πρόεδρε,
το αίτημά μας συνίσταται στο να συζητηθεί το θέμα του κόστους της διαχείρισης των απορριμμάτων στο Δ.Σ., ώστε να ακουστούν ενδελεχώς οι απόψεις των φορέων και των εκπροσώπων μας. Είναι αυτονόητο, ότι το θέμα πρέπει να το εισηγηθούν τόσο οι τεχνικοί όσο και οι νομικοί του Δήμου, ώστε να υπάρξει η βέλτιστη ενημέρωση των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου καθώς και των δημοτών, και να παρθεί συγκεκριμένη απόφαση του Δ.Σ.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ΣΙΓΑ ΡΕ ΑΛΕΥΡΑ ΠΟΥ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΘΑ ΠΑΕΙ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΝ ΔΑΛΛΑ.
ΠΟΛΛΑ ΘΕΛΕΙΣ ΚΥΡΙΕ ΥΠΟΨΗΦΙΕ ΤΟΥΚΚΕ