Τετάρτη 24 Αυγούστου 2011

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Γ. ΟΥΡΣΟΥΖΙΔΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΜΕΑ-ΧΥΤΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΘΕΣΗΣ "12"

Συνεχίζει τις παρεμβάσεις του και τον αγώνα που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια ο πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ Ημαθίας Γ. Ουρσουζίδης κατά της θολής υπόθεσης τόσο της ανάθεσης του έργου όσο και της χωροθέτησης στη θέση"12" της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων Ημαθίας.
Ο κ. Ουρσουζίδης με αναλυτική επιστολή του προς το Πολεοδομικό Γραφείο Βέροιας αναλύει τους λόγους της παρέμβασης.
Η επιστολή είναι:

ΘΕΜΑ: Συμπληρωματικά στοιχεία που αφορούν στο έργο: «Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων και Συγκροτήματος Παραγωγής Ενέργειας Ν. Ημαθίας», ενόψει της έγκρισης άδειας εγκατάστασης και δόμησης.
Αξιότιμη κ. Αλδάκου,
Μετά την από 14/6/2011 επιστολή μου προς το Σ.Ε.Ε.Δ.Δ., που κοινοποιήθηκε και στην υπηρεσία σας, και την διευκρινιστική συνάντηση που ακολούθησε με πρωτοβουλία του αρμόδιου Αντιδημάρχου, επανέρχομαι δια της παρούσης καταθέτοντας όλα εκείνα τα στοιχεία που επικαλέσθηκα κατά την συνάντησή μας.
- Με την Κ.Υ.Α. 140479/12.10.2005 εγκρίνονται οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου, «Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων και Συγκροτήματος Παραγωγής Ενέργειας Ν. Ημαθίας», στην ενότητα Β της υπόψη Κ.Υ.Α., περιγράφονται τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου που αφορούν στην:
1. Εγκατάσταση Επεξεργασίας Απορριμμάτων
2. Συγκρότημα Παραγωγής Ενέργειας
3. Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων
4. Ποσότητα αποβλήτων 55.000 τόνων Α.Σ.Α. και 5.000 τόνων ιλύος Β.Κ.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν αναπόσπαστα τμήματα ενός έργου, που στο σύνολο τους διασφαλίζουν την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία του, και ιδιαίτερα η Εγκατάσταση Επεξεργασίας των Απορριμμάτων αποτελεί την βασική προϋπόθεση για την λειτουργία του έργου, άλλως ο ΧΥΤΥ και το Συγκρότημα Παραγωγής Ενέργειας δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσουν.
Στην ενότητα Ε2 παρ. 2 της εν λόγω Κ.Υ.Α. προβλέπεται ότι:
- « Η άδεια λειτουργίας της εγκατάστασης αφορά συνολική έκταση 55.000 τ.μ., όπως εμφανίζονται στο τοπογραφικό διάγραμμα σε κλίματα 1:1.000 (Σχέδιο 01 της Μ.Π.Ε.), που συνοδεύει την παρούσα Απόφαση ». Στο υπόψη τοπογραφικό διάγραμμα της Μ.Π.Ε. αποτυπώνονται δύο διακριτές εκτάσεις που χωρίζονται από ρέμα, την Ανατολική εμβαδού περίπου 37.000 τ.μ., όπου προβλέπεται να υλοποιηθεί το σύνολο των εγκαταστάσεων της Μονάδας Επεξεργασίας των Απορριμμάτων, και τη Δυτική εμβαδού περίπου 18.000 τ.μ. όπου προβλέπεται η κατασκευή του Χ.Υ.Τ.Υ., ενώ σαφέστατα δεν περιλαμβάνεται η επιφάνεια που καταλαμβάνει το ρέμα και οριοθετείται από την αφετηρία των πρανών του. Σημειώνεται επίσης, ότι και στο διάγραμμα κάλυψης του γηπέδου « ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΕΡΓΟΥ » (Σχέδιο 03 της Μ.Π.Ε.), επίσης εξαιρείται το ρέμα που διασχίζει την περιοχή ενδιαφέροντος μεταξύ Μ.Ε.Α. και Χ.Υ.Τ.Υ.

- Το 2007 εκπονούνται τα τεύχη δημοπράτησης του έργου και στις αρχές του 2008 γίνεται η δημοπράτηση του έργου. Το τοπογραφικό διάγραμμα (Σχέδιο 02 των Τευχών Δημοπράτησης του 12/2007), υπογεγραμμένο από τον Τεχνικό Σύμβουλο του ΕΣΔΑ και θεωρημένο από την ΤΥΔΚ Ημαθίας, αποτυπώνει έκταση εμβαδού 49.849,94 τ.μ., χωρίς να αιτιολογείται η αλλαγή ως προς το εμβαδό του γηπέδου αλλά και ως προς το περίγραμμα (σχήμα γηπέδου) σε σχέση με το αντίστοιχο της Μ.Π.Ε., καθώς επίσης και στο διάγραμμα κάλυψης του γηπέδου «ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΕΡΓΩΝ» (Σχέδιο 03 των Τευχών Δημοπράτησης του 12/2007), όπου μάλιστα προτείνεται προς δόμηση ακόμη και το ρέμα που διασχίζει την περιοχή ενδιαφέροντος μεταξύ Μ.Ε.Α. και Χ.Υ.Τ.Υ. Είναι προφανές ότι, η ανάγκη ενοποίησης των δύο διαθέσιμων εκτάσεων (Ανατολικά και Δυτικά του ρέματος) σε μία ενιαία, ώστε να αξιοποιηθούν οι όροι δόμησης σαν να πρόκειται για ένα ενιαίο γήπεδο , οδήγησε στην απόπειρα «αξιοποίησης» και του ρέματος. Είναι προφανές επίσης, ότι η έκταση που καταλαμβάνει το ρέμα δεν περιλαμβάνεται στην έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων του έργου.



- Με την με Α.Π. 3480/8.7.2009 Απόφαση του Γ.Γ./Π.Κ.Μ. (Γ.Τσιότρα) παραχωρείται στον ΕΣΔΑ-ΟΤΑ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ δημόσια δασική έκταση εμβαδού 49.849,94 τ.μ. με σκοπό την κατασκευή «Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων και Συγκροτήματος Παραγωγής Ενέργειας», στην απόφαση αναφέρεται: «Η παραχώρηση διαρκεί όσο υφίσταται ο σκοπός για τον οποίο γίνεται, τελεί δε υπό τους παρακάτω όρους και υποχρεώσεις, η μη τήρηση των οποίων συνιστά λόγο υποχρεωτικής ανάκλησής της».
Όρος δ) «Η τοποθέτηση των εγκαταστάσεων να γίνει κατά το δυνατόν σε ακάλυπτους χώρους και σε ποσοστό όχι μεγαλύτερο του 10% της παραχωρούμενης έκτασης», δηλαδή, μέγιστη δυνατή κάλυψη γηπέδου σύμφωνα με τον παραπάνω όρο: 49.844,94 τ.μ. x 10% = 4.984,99 τ.μ. Στην ίδια απόφαση αναφέρονται οι συντεταγμένες των κορυφών του γηπέδου από Κ1 έως και Κ26 του τοπογραφικού διαγράμματος που αποτυπώνει την παραχωρηθείσα έκταση, και στην οποία σαφέστατα περιλαμβάνεται και το ρέμα, παρά το γεγονός ότι, το ρέμα είναι εκτός ορίων της Μ.Π.Ε.
- Μετά την ανακήρυξη ως Παραχωρησιούχου του έργου της εταιρείας «ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε.», στις 26 Μαρτίου του 2010 υπογράφεται η σύμβαση του έργου, μεταξύ της «ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε.» και του ΕΣΔΑ Ημαθίας. Η«ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε.»εκπονεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σύμβαση (Άρθρο 11. Άδειες) τη Μελέτη Εφαρμογής του έργου σε γήπεδο με εμβαδόν, αφενός μεν πολύ μεγαλύτερο (82.025τ.μ.) του διαθέσιμου παραχωρηθέντος των 49.844,94 τ.μ., και αφετέρου, με προτεινόμενη κάλυψη άνω των 7.000 τ.μ., και σαφώς μεγαλύτερη των 4.984,44 τ.μ., όπως προβλέπονταν με την απόφαση παραχώρησης (όρος δ) από τον Γ.Γ./Π.Κ.Μ., και σε έκταση μεγαλύτερη της παραχωρηθείσας τουλάχιστον κατά 32.000 τ.μ. για την οποία επίσης δεν εγκρίθηκαν Περιβαλλοντικοί Όροι , αφού είναι εκτός ορίων της Μ.Π.Ε. Επισημαίνεται ότι, η Μελέτη Εφαρμογής αποτελεί την ουσία του συμβατικού αντικειμένου και δεν επιτρέπονται αποκλίσεις, όταν μάλιστα πρόκειται για αντικείμενο πολλών εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα κληθούν να καταβάλουν οι πολίτες της Ημαθίας στον Ανάδοχο.

- Το ζήτημα, της εγκατάστασης του Συγκροτήματος Παραγωγής Ενέργειας, όπως προβλέπεται και επιβάλλεται από την Μ.Π.Ε. προκειμένου να ολοκληρωθεί η Μονάδα, δεν αντιμετωπίζεται, αλλά παραπέμπεται αόριστα στο μέλλον, ενώ επιβάλλεται να προβλεφθεί χώρος για μελλοντική εγκατάσταση εντός των ορίων του γηπέδου της εγκεκριμένης Μ.Π.Ε.

- Σύμφωνα με το Ν.3010/2002 άρθρο 2 (που αντικαθιστά το Άρθρο 4 του 1650/1986) στην παρ. β) αναφέρεται: «Με την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων η Διοίκηση επιβάλλει προϋποθέσεις, όρους, περιορισμούς και διαφοροποιήσεις για την πραγματοποίηση του έργου ή της δραστηριότητας, ιδίως ως προς την θέση, το μέγεθος, το είδος, την εφαρμοζόμενη τεχνολογία και τα γενικά τεχνικά χαρακτηριστικά».
και ιδιαίτερα στην παρ. γ) «Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση των διοικητικών πράξεων που απαιτούνται κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για την πραγματοποίηση του έργου ή της δραστηριότητας».

Με δεδομένο ότι,
η παραχωρηθείσα δασική έκταση με την με Α.Π. 3480/8.7.2009 απόφαση του Γ.Γ. της Π.Κ.Μ. των 49.844,94τ.μ. περιλαμβάνει έκταση, η οποία δεν καλύπτεται από την Μ.Π.Ε. του έργου, όπως και η ήδη εγκεκριμένη Μελέτη Εφαρμογής, που εκπονήθηκε σε γήπεδο 82.025τ.μ. κατά πολύ μεγαλύτερο του παραχωρηθέντος, επίσης δεν καλύπτεται από την Μ.Π.Ε., επιβάλλεται η αναστολή κάθε διαδικασίας αδειοδότησης του εν λόγω έργου, άλλως οφείλει να προσαρμοσθεί η Μελέτη Εφαρμογής στα όρια της Μ.Π.Ε., αφού προηγουμένως ανακληθεί η ήδη παραχωρηθείσα έκταση (που περιλαμβάνει και το ρέμα), και εκ νέου παραχωρηθεί έκταση εντός των ορίων της Μ.Π.Ε.










Περεταίρω,
Α. Τεχνικά Στοιχεία.

- Με την με Α.Π. 198434/18-4-2011 Κ.Υ.Α. ανανεώνονται ως προς τον χρόνο ισχύος οι Περιβαλλοντικοί Όροι του έργου, στα έχοντας υπόψη με α.α. 38 αναφέρεται η σχετική απόφαση του ΥΠΠΟ «Περί έγκρισης μελέτης εφαρμογής του έργου», στο τοπογραφικό διάγραμμα της Μ.Ε. αποτυπώνεται έκταση 82.025τ.μ., δηλαδή κατά 32.175,06 m2 μεγαλύτερη της διαθέσιμης, για την οποία πρέπει να εκδοθούν περιβαλλοντικοί όροι προκειμένου να παραχωρηθεί, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο με Α.Π. 207099/4952/28-01-2011 έγγραφο του Τμήματος Αλλαγής Χρήσης Δασικών Γαιών του ΥΠΕΚΑ, και αφού προηγουμένως αντιμετωπιστεί το ζήτημα που αφορά στο ρέμα που διχοτομεί την περιοχή, αφού δεν είναι δυνατή η «ενοποίηση» των δύο διαθέσιμων εκτάσεων, με άμεση συνέπεια την υπέρβαση σε μεγάλο βαθμό του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης.
- Επίσης στα έχοντας υπόψη με α.α. 40 παρ. γ) της ίδιας Κ.Υ.Α. αναφέρεται, «από τη εξέταση του φακέλου των περιβαλλοντικών όρων που έχουν τεθεί με την Κ.Υ.Α.140479/12.10.2005 Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το έργο, προκύπτει ότι δεν προτείνεται καμία αλλαγή των βασικών χαρακτηριστικών του έργου, όπως αυτό έχει εγκριθεί με την προαναφερόμενη ΚΥΑ, και ως εκ τούτου δεν απαιτείται η υποβολή νέας περιβαλλοντικής μελέτης (ΜΠΕ ή ΠΕ)».
- Με το με αρ. πρωτ. 475/10-8-2010 έγγραφό του ο ΕΣΔΑ- ΟΤΑ Ν.Ημαθίας ζητά την παραχώρηση επί πλέον Δασικής έκτασης εμβαδού 32.175,06 m2, διότι η ήδη παραχωρηθείσα Δασική έκταση 49.849,94 m2: «…δεν επαρκεί για την κατασκευή του παραπάνω έργου, λόγω πρόσθετων όρων εφαρμογής που ετέθησαν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) του Υπουργείου Πολιτισμού….», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο, την διαπίστωση αυτή, την μεταφέρει προς τον ΕΣΔΑ η ανάδοχος εταιρεία του έργου «ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε.» με το υπ. αρ. 24/5-4-2010 έγγραφό της, όπου επίσης αναφέρεται, « Σε συνέχεια της από 26/03/2010 Σύμβασης Παραχώρησης του εν λόγω έργου και έχοντας υπόψη τα Β και Γ σχετικά, σας γνωστοποιούμε ότι η παραχωρηθείσα έκταση δεν επαρκεί πλέον για την κατασκευή του έργου καθώς είναι προφανές ότι θέλοντας να εκπληρώσουμε τους όρους του Υπουργείου Πολιτισμού προκύπτουν επιπλέον ανάγκες σε έκταση».
- Ο ουσιαστικός όμως λόγος, που ζητά η «ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε.» την παραχώρηση της επί πλέον Δασικής έκτασης εμβαδού 32.175,06 m2 είναι το γεγονός ότι, το επιτρεπόμενο ποσοστό κάλυψης του παραχωρηθέντος γηπέδου περιορίζεται σε 10% (ήτοι 4.984.99 τ.μ.),και δεν επαρκεί για την υλοποίηση της Μονάδας, όπως προτείνεται από την Μελέτη Εφαρμογής(με προτεινόμενη κάλυψη άνω των 7.000,00 τ.μ.).
- Με το 207099/4952/28-01-2011 έγγραφο του Τμήματος Αλλαγής Χρήσης Δασικών Γαιών του ΥΠΕΚΑ επιστρέφεται ο σχετικός φάκελος με θέμα: «παραχώρηση έκτασης στη θέση Πλαγήστρες Μακεδονίδος»και επί πλέον ζητείται η «συμπλήρωση των περιβαλλοντικών όρων του εν λόγω έργου», προκειμένου να ικανοποιηθεί το αίτημα της παραχώρησης σύμφωνα με το άρθρο 13 του Ν. 1734/87.
- Στο 4677/25-02-2011 έγγραφο της Δ/ΝΣΗΣ ΕΠΙΘ/ΣΗΣ ΔΑΣΩΝ της Α.Δ. ΜΑΚ/ΝΙΑΣ- ΘΡΑΚΗΣ στην παρ.Β) ρητά αναφέρεται: «Ως προς το νέο αίτημα του ενδιαφερομένου που αφορά την συμπληρωματική παραχώρηση όμορης έκτασης, με την ήδη παραχωρηθείσα με την ως άνω απόφαση του Γ. Γραμματέα ΠΚΜ, εμβαδού 32.175.08 τ.μ. η Υπηρεσία μας θα προβεί στην έκδοση της σχετικής απόφασης παραχώρησης μετά την έκδοση της Μ.Π.Ε. για την εν λόγω έκταση».
- Με το με αρ. πρ. 6084/4-8-2011 της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Π.Κ.Μ. προκύπτει ότι, μικρό τμήμα της διαθέσιμης έκτασης βρίσκεται εντός της περιοχής Natura 2000 – GR 1210002, όπου ισχύουν οι απαγορεύσεις της περιπτ.1 του άρθρου 9 του ν.3937/11.
- Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 188 παρ. 1,2 και 3 του Κ.Β.Π.Ν.(Δ΄580), όπως τροποποιήθηκαν με το άρθρο 5 του ν.3010/2002, τα ρέματα συνιστούν ιδιαίτερα οικοσυστήματα και προστατεύονται από το άρθρο 24 του Συντάγματος και προστατεύονται καθ΄όλη τους την έκταση και ανεξάρτητα απ΄τις διαστάσεις τους, ώστε να διατηρείται η φυσική τους κατάσταση και να διασφαλίζεται η επιτελούμενη από αυτά λειτουργία της απορροής των υδάτων (ΣτΕ 3849/2006, 1126/2004, 319/2002, 262/2003 Ολομ., 2215/2002, 2656/1999,κ.α.)







Β. Οικονομικά Στοιχεία.

- Με το με αρ. πρωτ. 2584/01-03-2010 έγγραφο του Ελεγκτικού Συνεδρίου κοινοποιείται η υπ΄αρ. 63/2010 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου, με την οποία εγκρίνεται το σχέδιο της σύμβασης του έργου, μετά από τρείς αναβολές και δύο παρεμβάσεις αντίστοιχα της Ν.Ε. του ΤΕΕ Ημαθίας, ώστε να προσαρμοσθεί η Σύμβαση στα της Διακήρυξης, αλλά και να ξεκαθαρίσουν ασάφειες του προτεινομένου σχεδίου της Σύμβασης που θα μπορούσαν να έχουν δυσμενέστατες οικονομικές συνέπειες για τους πολίτες της Ημαθίας, έτσι μεταξύ άλλων, ξεκαθάρισε και το ζήτημα των αποζημιώσεων προς τον ανάδοχο, ρητά λοιπόν αναφέρεται στην παραπάνω πράξη του Ε.Σ., « Σε καμία περίπτωση, επομένως, το ως άνω άρθρο δεν έχει την έννοια ότι με την πάροδο των 30 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης θα καταβάλλεται αυτομάτως αντίτιμο στον Παραχωρησιούχο για την ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων, έστω και αν το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί, διότι η καταβολή του αντίτιμου αυτού προϋποθέτει, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, την ολοκλήρωση του έργου, τη θέση του σε πραγματική εμπορική λειτουργία και την πραγματική διαχείριση απορριμμάτων εκ μέρους του αναδόχου», (υπ΄αρ. 63/2010 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου).

- Σύμβαση Παραχώρησης, Άρθρο 11. - Άδειες
« 11.1. Οι απαιτούμενες Άδειες για την υλοποίηση του εν λόγω Έργου, ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, είναι οι κάτωθι:
α) Άδεια εγκατάστασης
β) Πολεοδομική άδεια
γ) Άδεια λειτουργίας
11.2. Ο ΚτΕ αναλαμβάνει την υποχρέωση να συνδράμει διοικητικά τον Παραχωρησιούχο, ώστε να καταστεί δυνατή η έκδοση από τις αρμόδιες Αρχές κάθε απαιτούμενης άδειας.

11.3. Σε περίπτωση καθυστερήσεων περί την έκδοση των αδειών, που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του Έργου, μη οφειλομένων σε υπαιτιότητα του Παραχωρησιούχου ή των υπ’ αυτού προστηθέντων προσώπων, αυτός δικαιούται παράτασης όλων των εγκεκριμένων προθεσμιών υλοποίησης του Έργου (κατασκευής και παραχώρησης), κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 5.1 και 5.4. της Ε.Σ.Υ. και τα οριζόμενα στο Ν. 1418/84 και τα εκτελεστικά αυτού Προεδρικά Διατάγματα.
Σε περίπτωση, όμως, που η ανωτέρω αδυναμία αδειοδότησης υπερβεί το συνολικό χρονικό διάστημα των δώδεκα (12) μηνών, τότε ο Παραχωρησιούχος δικαιούται να ζητήσει την διάλυση της Σύμβασης Παραχώρησης και αποζημίωση για την τυχόν ζημιά, που υπέστη, μόνον εφ’ όσον έχει αρχίσει να κατασκευάζει το Έργο.»

Με εκτίμηση
Ουρσουζίδης Ν. Γιώργος


Συνημμένα :
1. Α.Π. 19834/18-4-2011 Κ.Υ.Α. (Ανανέωση Π.Ο. ΥΠΕΚΑ )
2. Α.Π. 3480/8-7-2009 Π.Κ.Μ. (Απόφαση παραχώρησης Π.Κ.Μ.)
3. Α.Π. 206/6-4-2010 (Αίτημα της ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε.)
4. Α.Π. 102301/3320/01-11-2007 (Έγγραφο Υπ. Αγρ. Αν/ξης)
5. Α.Π. 890/27-05-2011 (Δασαρχείο Βέροιας)
6. Α.Π. 207099/4952/28-01-2011 (Επιστροφή φακέλου ΥΠΕΚΑ )
7. Α.Π. 1766/11-3-2011 (Επιστροφή φακέλου Π.Κ.Μ.)
8. Α.Π. 8201/20-12-2010 (ΤΕΕ/ΤΚΜ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: