Δευτέρα 7 Μαρτίου 2011

Οι κίνδυνοι από τα κριτήρια του υπ. Παιδείας για τις συγχωνεύσεις σχολείων

Ορισμένες από τις σημαντικές εκπτώσεις στην ποιότητα της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης που συνεπάγονται ορισμένα από τα κριτήρια που θέτει το υπουργείο Παιδείας για την επιλογή των σχολείων που θα καταργηθούν ή θα συγχωνευτούν αναλύει σε ρεπορτάζ της η Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Στο μεταξύ, στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας του βρίσκεται το σχέδιο του «Νέου Λυκείου» που πρόκειται να αλλάξει το Λύκειο όπως το γνωρίζαμε.
Πιθανότατα στις αρχές της μεθεπόμενης εβδομάδας..ανακοινώνεται από το υπουργείο Παιδείας το σχέδιο των συγχωνεύσεων εκατοντάδων σχολείων σε ολόκληρη τη χώρα. Το υπουργείο λειτουργεί αντίθετα σε ρυθμίσεις που είχαν προβλέψει οι νομοθέτες για τις προηγούμενες γενιές μαθητών επισημαίνουν εκπαιδευτικοί και τοπικοί φορείς ένα μήνα μετά την εξαγγελία αυτών των κριτηρίων και εν αναμονή της λίστας με τα σχολεία που θα μείνουν εκτός του αναδιαρθρωμένου σχολικό χάρτη.

Σύμφωνα με τα νέα κριτήρια, ουσιαστικά καταργείται ο ρόλος των τοπικών κοινωνιών στη λήψη αποφάσεων για ιδρύσεις ή καταργήσεις σχολείων. Το υπουργείο Παιδείας προσπέρασε τις αναμενόμενες αντιδράσεις και αντικατέστηκε το ρόλο των τοπικών κοινωνιών με «τις απόψεις των εκπροσώπων των δήμων», δηλαδή των δημάρχων, οι οποίες υποτίθεται πως θα ληφθούν υπόψη.

Η υπουργός Α. Διαμαντοπούλου μιλώντας στους δημάρχους κατά τη σχετική ενημέρωση του υπουργείου Παιδείας, είπε μεταξύ άλλων ότι «δεν υπάρχει περίπτωση να στοιβαχθούν μαθητές σε τμήματα». Στη συνέχεια όμως πρόσθεσε ότι «δεν υπάρχει λόγος σε μια μεγάλη πόλη όπως η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη να υπάρχουν δύο σχολεία σε ένα κτίριο με μέσο όρο μαθητών 12 και 13. Γιατί αυτό λειτουργεί σε βάρος και του σχολείου και πολλές φορές και των μαθητών», επαναλαμβάνοντας το βασικό επιχείρημα του υπουργείου ότι οι μαθητές θα ωφεληθούν από τα πολυπληθέστερα τμήματα, αφού έτσι θα φτάνουν τα χρήματα για εργαστήρια, καθηγητές κ.λπ.

Σύμφωνα όμως με τις δηλώσεις της υπουργού, αυτό δεν αποκλείει σχολεία που ήδη έχουν εργαστήρια και σύγχρονες εγκαταστάσεις να εκκενωθούν ενώ οι μαθητές τους θα αναγκάζονται να ταξιδεύουν δεκάδες χιλιόμετρα για να γεμίσουν τα «κενά» σε τάξεις άλλων σχολείων. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα αυτά εξαγγέλλονται «χωρίς να έχει προηγηθεί καμία σχετική μελέτη», όπως τονίζει ο Φώτης Παπουτσής, πρόεδρος της ΕΛΜΕ Β' Αιτωλοακαρνανίας.

Οι υπουργικές εξαγγελίες επιφέρουν την ανατροπή και του μοντέλου των σχολικών κτιρίων που δημιουργούνταν μέχρι σήμερα. Η Μαρία Δανιήλ, πρόεδρος της ΕΛΜΕ Νέας Σμύρνης - Καλλιθέας - Μοσχάτου, επισημαίνει πως ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων έχτιζε επί τόσα χρόνια συγκροτήματα 10-12 τμημάτων, που είναι προφανές ότι δεν αντιστοιχούν στα 15 που οραματίζεται η Α. Διαμαντοπούλου ως ιδανικά για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την ειδική νομοθετική πρόβλεψη είχε γίνει το 1985 σχετικά με το όριο των τμημάτων που μπορεί να έχει ένα γυμνάσιο, αυτά δεν μπορούσαν να είναι πάνω από 9, και αν γινόταν υπέρβαση θα έπρεπε να χτιστεί κι άλλο σχολείο. Κι αυτό γιατί, όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί, η δομή των σχολικών μονάδων πρέπει να αποθαρρύνει τη συγκρότηση τεράστιων και απρόσωπων σχολικών μονάδων, ειδικά στους ευαίσθητους μαθητικούς πληθυσμούς του γυμνασίου.

Το σχέδιο του «Νέου Λυκείου»

Στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας του βρίσκεται το σχέδιο του «Νέου Λυκείου», με τις τελευταίες συναντήσεις των ιθυνόντων του υπ. Παιδείας, με τις επιστημονικές ενώσεις των καθηγητών ανά μάθημα και με τους υπευθύνους των σχολών ΑΕΙ-ΤΕΙ, για τη συμφωνία στα προαπαιτούμενα μαθήματα ανά κατεύθυνση (στο νέο σύστημα εισαγωγής οι σχολές θα είναι αυτές που θα βάζουν τα μαθήματα και τους συντελεστές τους) να πραγματοποιούνται αυτό τον μήνα.

Σύμφωνα με την παρουσίαση του Κυριακάτικου Έθνους, η Α' Λυκείου θα είναι η «ομαλή μετάβαση» στο νέο πρόγραμμα σπουδών, η Β' Λυκείου θα είναι το πρώτο σκαλί για το πανεπιστήμιο με την καθιέρωση των κατευθύνσεων σπουδών (Θεωρητική - Θετική - Τεχνολογική) και η Γ' Τάξη θα είναι η πλήρης εξειδίκευση και η οριστική στροφή του υποψηφίου προς τη σχολή που θα σπουδάσει.

Στη Γ' Λυκείου τα μαθήματα θα είναι προσαρμοσμένα προς τα ΑΕΙ-ΤΕΙ και μόνο με αποτέλεσμα, όπως δηλώνουν στελέχη του υπουργείου Παιδείας, να πάψει να υφίσταται η ανάγκη του φροντιστηρίου αφού θα είναι τέτοια η εξειδίκευση και η μείωση της περιττής ύλης, που οι υποψήφιοι θα επικεντρώνονται αποκλειστικά και μόνο στην κατεύθυνση σπουδών που έχουν επιλέξει.

Το «Νέο Λύκειο» θα βασιστεί στο τρίπτυχο: λίγα μαθήματα, δραστικός περιορισμός της «περιττής» γενικής παιδείας και εξειδίκευση ανά κύκλο μαθημάτων, σημειώνει το δημοσίευμα.

Μεταξύ των καινοτομιών που προωθεί το υπουργείο είναι η ένταξη στο πρόγραμμα μαθημάτων του Σχεδίου Ερευνας (τρεις ώρες την εβδομάδα), που θα βαθμολογείται και στις τρεις τάξεις του Λυκείου (στη Γ' τάξη μάλιστα θα αποτελεί κριτήριο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο), όσο και το «άνοιγμα του φακέλου του μαθητή» με τις επιδόσεις του και στα τρία χρόνια φοίτησης.

Στόχοι του «Νέου Λυκείου», όπως δηλώνουν στο Έθνος πηγές τόσο του υπ. Παιδείας όσο και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, είναι: η ολοκληρωμένη επικοινωνία στη μητρική γλώσσα, η ελευθερία επιλογής γνωστικών αντικειμένων από ομάδες μαθημάτων, η εισαγωγή της τέχνης και του πολιτισμού στο Πρόγραμμα Σπουδών, η καθιέρωση του θεσμού της δραστηριότητας, η καθιέρωση του θεσμού της ερευνητικής εργασίας, η ένταξη των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία καθώς και η αξιολόγηση όλου του παραγόμενου διδακτικού και ερευνητικού έργου των μαθητών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: