Συνάντηση θα υπάρξει, το μεσημέρι της Παρασκευής (16/12), στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης, μεταξύ των παραγωγών ενεργειακών φυτών και των μεταποιητών εταιρειών παραγωγής βιοντίζελ. Κατά τη συνάντηση θα συζητηθεί το πρόβλημα της καθυστέρησης πληρωμής για τις ποσότητες που έχουν ήδη παραδώσει οι παραγωγοί στους μεταποιητές. Οι παραγωγοί καταγγέλλουν... στον ΑγροΤύπο ότι δεν έχουν εξοφληθεί ακόμη όπως έπρεπε σύμφωνα με τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί. Από την πλευρά τους οι μεταποιητές υποστηρίζουν ότι δεν μπορούν να πληρώσουν επειδή οι εισαγωγικές εταιρείες και τα διυλιστήρια δεν απορροφούν την παραγωγή τους.
Ο κ. Χρήστος Γκόντιας, επικεφαλής της Ομάδας Παραγωγών ηλίανθου νομού Δράμας, δήλωσε στον ΑγροΤύπο τα εξής:«Πέρσι είχαμε αποφασίσει για την όλη διαδικασία, δηλαδή πως θα πάρουν από εμάς το προϊόν οι μεταποιητές και πως θα το διακινήσουν αυτοί στην αγορά. Το τι συμβαίνει μεταξύ μεταποιητών και διακινητών καυσίμων δεν αφορά τους αγρότες. Οι συμβάσεις που υπογράψαμε το 2011 αναφέρουν ότι μετά την παράδοση του προϊόντος υποχρεούται ο μεταποιητής, εντός τριάντα (30) ημερών, να καταβάλει το αντίτιμο για το προϊόν που έχει παραλάβει. Αυτό δεν έχει συμβεί. Οι μεταποιητές αποφάσισαν μονομερώς να μας πληρώσουν σε τρεις δόσεις. Η πρώτη δόση καταβλήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο. Η δεύτερη δόση μας πληρώθηκε πριν πέντε ημέρες. Και τώρα αναμένουμε την τρίτη δόση».
Και συνεχίζει ο κ. Γκόντιας:
«Κατά την πρόσφατη συνάντηση που είχε το Πανελλαδικό με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων αναφερθήκαμε στο θέμα. Ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι σε περίπτωση δικαστικής διαμάχης, που θα υπάρξει μεταξύ μεταποιητών και παραγωγών, επειδή δεν πληρώθηκαν τα συμβόλαια στον χρόνο που έπρεπε, θα υποστηρίξει τους παραγωγούς. Από τη στιγμή που η σύμβαση πηγαίνει στη διεύθυνση γεωργίας για να επικυρωθεί σημαίνει ότι αναλαμβάνει εγγυητής και το υπουργείο.
Οι μεταποιητές από την πλευρά τους υποστηρίζουν ότι η βασική αιτία του προβλήματος είναι η ελλιπής εφαρμογή της υπουργικής απόφασης της ετήσιας κατανομής βιοντίζελ (όπως αυτή δημοσιεύθηκε στο Δ1/Α/23603). Στο άρθρο 7 παράγραφος 1 της υπουργικής απόφασης για την κατανομή βιοντίζελ το έτος 2011, αναφέρεται ότι οι κάτοχοι αδειών εμπορίας πετρελαιοειδών κατηγορίας Α, έχουν υποχρέωση εφόσον διαθέτουν στην εγχώρια αγορά πετρέλαιο κίνησης για χρήση στις μεταφορές προερχόμενο από εισαγωγές, οφείλουν να προμηθεύονται προϊόν από τις εγχώριες βιομηχανίες παραγωγής βιοντίζελ κατά το ποσοστό συμμετοχής έκαστου δικαιούχου στην κατανομή.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχάνων Βιοντίζελ Ελλάδος, Οδυσσέας Γαβρανίδης, δήλωσε στον ΑγροΤύπο ότι «σύμφωνα με τον νέο νόμο, οι εισαγωγικές εταιρείες θα πρέπει να παραλαμβάνουν αναλογικά και βιοντίζελ από τις εγχώριες βιομηχανίες παραγωγής βιοντίζελ κάτι που δεν συμβαίνει. Αυτό σε συνδυασμό με τις περικοπές κατά 50% στις παραλαβές ελληνικού βιοντίζελ που προχώρησε ένα από τα δύο διυλιστήρια, έχει οδηγήσει σε οικονομικά πρόβλημα τις εταιρείες μας».
Σύμφωνα με τους μεταποιητές, όλα τα παραπάνω έχουν ως συνεπεία τη μειωμένη κατά πολύ απορρόφηση του παραγόμενου βιοντίζελ από σπόρους που παράχθηκαν από Έλληνες αγρότες, γεγονός που με τη σειρά του συνεπάγεται καθυστερήσεις στις πληρωμές των αγροτών, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες για το αντίθετο από τους ίδιους τους παραγωγούς βιοντίζελ.
Σταύρος Παϊσιάδης
1 σχόλιο:
Δυνητικά ,η χρήση του βιοντίζελ και σαν πετρέλαιο θέρμανσης απευθείας λύνει μέρος του προβλήματος .Το ίδιο το πρόβλημα διάθεσης ,πηγάζει από την απροθυμία του υπουργείου οικονομικών . Μια αντιμετώπιση του βιοντίζελ ως αμιγώς αγροτικού προϊόντος , θα το προίκιζε με μια άλλη δυναμική. Τα οφέλη είναι πάρα πολλά ενώ μόνο αρνητικό είναι η μείωση του επίσημου ΑΕΠ.
Η ΟΥΣΊΑ : με τη χρήση βιοντίζελ εγχώριας προέλευσής επιτυγχάνουμε α) μύωση στην εισαγωγή πετρελαίου β)αύξηση στην εκμετάλλευση ήπιων μορφών ενέργειας και γ)μείωση του κόστους αγροτικής παραγωγής .
Δημοσίευση σχολίου