Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2011

ΑΡΘΡΟ: Αυτοαξιολόγηση σχολείων: Μια κριτική προσέγγιση

Του Κώστα Διαμαντή

Στο παρόν κείμενο επιχειρείται μια διερεύνηση της «αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας», την οποία εισήγαγε πιλοτικά το υπουργείο Παιδείας στην εκπαίδευση το σχολικό έτος 2010-11, με την ανακοίνωση εφαρμογής του σχετικού προγράμματος. Η διερεύνηση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο μιας ευρύτερης κριτικής προσέγγισης του λεγόμενου «Νέου Σχολείου»(1). Για τη διερεύνησή μας βασιζόμαστε σε όσα αναφέρονται.....
στο οικείο άρθρο του Ν. 3848/2010 για την εκπαίδευση(2), στη σχετική εγκύκλιο(3) καθώς και σε άλλα κείμενα του υπουργείου Παιδείας και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι.)(4), τα οποία εξειδικεύουν τις βασικές αρχές, τους στόχους και τη φιλοσοφία του εν λόγω προγράμματος.
Βασική μας παραδοχή είναι ότι η αξιοποίηση της υπάρχουσας εμπειρίας από την εφαρμογή ομόλογων εκπαιδευτικών εγχειρημάτων στο διεθνή εκπαιδευτικό χώρο και η συσχέτιση της προτεινόμενης (από το υπουργείο) μορφής αξιολόγησης με τη «μεγάλη εικόνα» ανάλογων μεταρρυθμίσεων και αντίστοιχων εφαρμογών αξιολόγησης σε άλλες χώρες(5) μπορεί να συμβάλει στην κατανόηση, αφενός του συνολικότερου προσανατολισμού και, αφετέρου των πιθανών επιπτώσεων από τις σχεδιαζόμενες πολιτικές αξιολόγησης στη χώρα μας(6).
Χωρίς να ανάγουμε όλα όσα τείνουν να εφαρμοστούν στην ελληνική εκπαίδευση στο «διεθνές εκπαιδευτικό παράδειγμα», δεν μπορούμε, από την άλλη, να αγνοούμε την κυριαρχία διεθνώς ενός πολιτικού λόγου για την εκπαίδευση με ομοιογενοποιημένα (θεωρητικά και ιδεολογικά) χαρακτηριστικά και επίκοινες στοχεύσεις. Επίσης, χωρίς να θεωρούμε ως a-priori αποδεκτές γενικόλογες διαβεβαιώσεις από την πλευρά των φορέων της πολιτικής εξουσίας, όπως : «Μελετήθηκε και αποδελτιώθηκε η σχετική επιστημονική αρθρογραφία και κριτική»(7),οφείλουμε από την πλευρά μας να θέσουμε το ερώτημα: είναι μία και ενιαία αυτή η «επιστημονική αρθρογραφία»; Κι αν όχι, ποιο ακριβώς μέρος της αξιοποιείται από το «επιστημονικό όλο»;
Τα βασικά ερωτήματα, τα οποία εξειδικεύουν τη διερεύνησή μας, σε σχέση με το πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης, είναι τα εξής :

Η ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΕΔΏ

Δεν υπάρχουν σχόλια: