Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2012

Θρησκευτικά σύμβολα στις σχολικές τάξεις- Καλά έκανε και τα κατέβασε- Η άποψη ενός Θεολόγου

Το ζήτημα της αποκαθήλωσης των θρησκευτικών εικόνων από τις σχολικές αίθουσες στο Γυμνάσιο Τρικάλων παίρνει διαστάσεις και κατά την άποψή μου είναι καλό για την ουσία της υπόθεσης ώστε να αναδειχτεί το θέμα και ο καθένας να πάρει θέση και να μην κρύβεται πίσω από το δάχτυλό του.

Ο Γυμνασιάρχης Χάρης Καφτεράνης πήρε μια απόφαση που κατά την άποψή μου είναι σωστή. Κατέβασε τις θρησκευτικές εικόνες από τις σχολικές αίθουσες και ως...
αιτιολογία της πράξης του ισχυρίζεται ότι οι μαθητές προέρχονται από διαφορετικές θρησκείες και ως εκ τούτου είναι αν μη τι άλλο καταπιεστικό το γεγονός αυτό. Τα θρησκευτικά σύμβολα αναμφίβολα δείχνουν, δίνουν τον τόνο της κατεύθυνσης που ακολουθεί τόσο η εκπαίδευση όσο και η χώρα γενικότερα.

Το νομικό πλαίσιο προσωπικά δε με αφορά και δε με νοιάζει. Οι νόμοι ψηφίζονται από συγκυριακές πλειοψηφίες και εξυπηρετούν τα διάφορα λόμπι που ελέγχουν βουλευτές. Είναι θέμα αρχής και ως εκ τούτου είναι εκτός κάθε διαπραγμάτευσης. Η προσωπική επιλογή του καθένα είναι πέρα και έξω από νόμους και κανονισμούς. Το κράτος, το όποιο κράτος, επιβάλλει το πλαίσιο της ελληνορθόδοξης κατεύθυνσης της εκπαίδευσης και είναι υποχρεωμένοι άπαντες να το ακολουθήσουν. Προσωπικά διαφωνώ και το αντιπαλεύω.

Το ελληνικό σύνταγμα αναγνωρίζει ότι στη χώρα μας ισχύει η ανεξιθρησκεία αλλά ο χριστιανισμός είναι η κρατούσα θρησκεία. Οι παπάδες είναι δημόσιοι υπάλληλοι και αυτό σημαίνει ότι το κράτος αναγνωρίζει και στηρίζει αυτή τη λογική περί κρατούσας θρησκείας. Είναι στάχτη στα μάτια ο ισχυρισμός ότι και οι μουσουλμάνοι παπάδες στη Θράκη είναι δημόσιοι υπάλληλοι.

Ο Χ. Καφτεράνης συμπεριφέρθηκε με βάση την κοινή λογική. Η πράξη του είναι συμβολική και ουσιαστική αφού κανείς εκ των μαθητών του δεν θα υπόκειται στο "βλέμμα" του Χριστού και των Αγίων πάνω από τον πίνακα λες και τον παρακολουθεί ως ..ασφαλίτης.

Πολλοί θα είναι αυτοί που επικαλεστούν νόμους, αποφάσεις δικαστηρίων κλπ. Σας παραθέτω την άποψη ενός σχολικού συμβούλου Θεολόγων και ότι το ΕΔΑΔ επελήφθη δυο φορές με το θέμα αυτό εξ αιτίας προσφυγής μιας Ιταλίδας που ζητούσε να κατέβουν τα θρησκευτικά σύμβολα. Η πρώτη απόφαση ήταν το 2009 και ήταν υπέρ του αιτήματος της Ιταλίδας.
Ωστόσο, το 2011, τον Μάρτιο συγκεκριμένα, το ΕΔΑΔ με αυξημένη σύνθεση (17 δικαστών) απέρριψε την προσφυγή και δικαίωσε την Ιταλία που έκανε έφεση κατά της πρωτόδικης απόφασης. Έκτοτε, το κάθε κράτος μπορεί να βάζει εικόνες και θρησκευτικά σύμβολα στις σχολικές αίθουσες.

Αυτό είναι το ευρωπαϊκό πλαίσιο πλην όμως δε με αφορά αφού ζητήματα ιδεολογίας και αρχών δε επιλύονται από δικαστήρια και επιτροπές.

Διαβάστε το άρθρο του σχολικού συμβούλου που γράφτηκε τον Μάρτιο του 2011


Παιδαγωγία σιωπηλής ποίησης
 

Ο παρακάτω προβληματισμός γεννήθηκε στον απόηχο του επίκαιρου θορύβου για τη θέση των θρησκευτικών συμβόλων στους δημόσιους χώρους, και ειδικότερα στην εκπαίδευση. Αφορμή, η γνωστή και ενδιαφέρουσα απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Για μια ακόμη φορά, η πρόσληψη της είδησης από την εγχώρια κοινή γνώμη ανέδειξε νέα Βαβέλ ασυνεννοησίας. Ανάγκη, λοιπόν, για βασικές υπενθυμίσεις και οριοθέτηση των αυτονόητων.

Καταρχάς, στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης έχουν θέση τα σύμβολα και οι εκδηλώσεις θρησκευτικότητας; Αναντίρρητα, ναι.

Διδάσκοντες και διδασκόμενοι στα σχολεία δεν είναι άμοιροι πολιτιστικής ταυτότητας, προσωπικών πεποιθήσεων και θρησκευτικών στάσεων. Έχουν δικαίωμα να εκφράζονται ελεύθερα, χωρίς περιορισμούς. Ταυτόχρονα, δικαιούνται να απολαμβάνουν τη συνταγματική πρόνοια για ανάπτυξη «εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης», στο πλαίσιο της εκπαίδευσης. Έτσι δικαιολογούνται ο Αγιασμός στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, η πρωινή προσευχή, η αργία της Κυριακής, η γιορτή των Τριών Ιεραρχών, οι διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα.

Από την άλλη πλευρά, η ελευθερία της συνείδησης είναι απαραβίαστη. Η παραδοχή είναι θεμελιώδης και στην ορθόδοξη θεολογική θεώρηση, η οποία ακυρώνεται όταν καταστρατηγείται η ανθρώπινη ελευθερία. Γι’ αυτό, πολύ σωστά, ξαναγράφω με βάση το υφιστάμενο καθεστώς, για όσους επιθυμούν, προβλέπεται διαδικασία αποχής ή απαλλαγής από τα παραπάνω.

Οι εικόνες μέσα στη σχολική τάξη είναι δηλωτικές της θρησκευτικής ταυτότητας της τάξης; Εδώ, η απάντηση είναι διαφορετική.

Στις σχολικές αίθουσες εκτίθεται υλικό που υπηρετεί τους γενικούς σκοπούς της εκπαίδευσης και σχετίζεται με το περιεχόμενο των σπουδών. Στους σχολικούς τοίχους έχει θέση οτιδήποτε, φθάνει να έχει διδακτικούς και παιδαγωγικούς σκοπούς. Όλα τα μαθήματα υπηρετούν τη γενική παιδαγωγική αποστολή του σχολείου. Είναι απολύτως φυσιολογικό ο φιλόλογος να αναρτήσει ένα ιστορικό ντοκουμέντο, ο χημικός ένα πίνακα με χημικά στοιχεία, οι μαθητές ένα φιλοσοφημένο νεανικό πόστερ ή το αναγνωρισμένο αποτέλεσμα μιας μαθητικής εργασίας. Παρομοίως, η έκθεση εικόνων από την παράδοση του χριστιανισμού είναι αυτονόητη και αποδεκτή διδακτική δράση. Αυτές οι εικόνες δεν είναι σύμβολα της θρησκευτικής ταυτότητας ή ιδεολογίας της σχολικής κοινότητας ή της τάξης αλλά δείγματα τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού της τοπικής -ενίοτε με οικουμενικές προεκτάσεις- θρησκευτικής παράδοσης. Η ύπαρξη των εικόνων στην εκπαιδευτική διαδικασία δεν αφορούν μόνο στο μάθημα των θρησκευτικών αλλά και στα μαθήματα της ιστορίας, της τέχνης, της γεωγραφίας κτλ.

Η απολυτοποίηση της λογικής για αφαίρεση των πάσης φύσεως θρησκευτικών αναφορών από τα βιβλία και τις αίθουσες, μοιραία, θα οδηγήσει στην απόρριψη της παιδαγωγικής αξίας του μεγαλύτερου μέρους της αρχαίας γλυπτικής, της ζωγραφικής του μεσαίωνα και των νεότερων χρόνων. Μπορούμε να αρνηθούμε την τοποθέτηση μιας φωτογραφίας του Παρθενώνα στην τάξη, επειδή οι μαθητές μας είναι χριστιανοί και όχι δωδεκαθεϊστές; Υπάρχει λόγος για κατάργηση των θρησκευτικών εικόνων του Μιχαήλ Άγγελου ή του Θεοτοκόπουλου επειδή οι μαθητές μας είναι ορθόδοξοι και όχι ρωμαιοκαθολικοί; Μήπως πρέπει να αφαιρεθούν από τα διδακτικά βιβλία φωτογραφίες πολιτικών προσώπων του πρόσφατου ιστορικού παρελθόντος για το φόβο του ιδεολογικού-κομματικού προσηλυτισμού; Είναι αστείο. Υποτίθεται ότι το σχολείο είναι χώρος έρευνας, παιδείας, διαλόγου και πολιτισμού. Σύμφωνα με αυτό το πνεύμα, είναι συνηθισμένο και δεν παραβιάζεται η θρησκευτική ελευθερία όταν σε μια αίθουσα αναρτηθεί η εικόνα ενός αρχαίου θεού ή ναού. Χωρίς κανένα πρόβλημα, σε διάφορα σχολικά βιβλία παρατίθενται εικόνες θεών, ημιθέων, φαραώ, ρωμαίων αυτοκρατόρων, του Βούδα, του Λουθήρου, παπών και άλλων ιερών προσώπων και συμβόλων διαφόρων θρησκειών.

Ο προσεκτικός αναγνώστης θα παρατηρήσει ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, σωστή ή λανθασμένη, αναφέρεται στην τοποθέτηση του χριστιανικού Σταυρού στις σχολικές αίθουσες και όχι γενικά στις εικόνες. Με δεδομένο ότι η εικονογραφία της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας ουσιαστικά δεν διαφοροποιείται από τη θρησκευτική ζωγραφική, η τυχόν γενική απαγόρευση των εικόνων ουσιαστικά θα ενοχοποιούσε την τέχνη της ζωγραφικής.

Στην τέχνη δεν χωρεί λογοκρισία, ούτε αρμόζει απαγόρευση σε οποιοδήποτε είδος της. Η τέχνη δεν προσβάλλει και δεν μειώνει κανέναν. Όπως η αγάπη η οποία «ουδέποτε εκπίπτει». Όπως η ποίηση που δεν καταργείται όταν είναι ακατανόητη ή αιρετική. Η ορθόδοξη εικονογραφία είναι μια σιωπηλή ποίηση με υψηλές παιδαγωγικές προδιαγραφές. Σε σχέση με τα συμβατικά διδακτικά μέσα, ο θεολόγος του χριστιανισμού Γρηγόριος Νύσσης θα έλεγε ότι «ζωγραφία σιωπώσα εν τοίχω λαλεί πλείονα και ωφελιμότερα». Ο Ιωάννης Δαμασκηνός έγραψε ότι «οι εικόνες είναι τα βιβλία των αγραμμάτων». Η μελέτη τους είναι ζήτημα παιδείας, πνευματικής καλλιέργειας και μόρφωσης. Η κατάργηση των εικόνων δεν διαφέρει από την κατάργηση, ή εάν θέλετε το κάψιμο, των βιβλίων. 

Το τι θα κρεμαστεί στους τοίχους μιας σχολικής αίθουσας, ασφαλώς, είναι ζήτημα της σχολικής κοινότητας, των εκάστοτε διδασκόντων και διδασκόμενων. Δεν μπορεί να επιβληθεί ομοιομορφία, με διοικητικές ή δικαστικές αποφάσεις. Αυτό σημαίνει ότι σε ορισμένες αίθουσες, ενδέχεται να μην υπάρχουν εικόνες ή ακόμη να αναρτηθεί ένα θέμα από ξένη θρησκευτική παράδοση, εάν αυτό εκφράζει τη συγκεκριμένη σχολική τάξη.

Πριν από χρόνια, σε εποχή που ήμασταν ανυποψίαστοι για τα σημερινά προβλήματα, σε κάποιο σχολείο στο οποίο υπηρετούσα έγιναν εργασίες συντήρησης. Οι εικόνες που υπήρχαν εξαφανίστηκαν. Προβληματίστηκα για τη συνέχεια. Αποφάσισα να προτείνω στους μαθητές κάθε τμήματος να διαβουλευτούν στο πενταμελές συμβούλιο ή σε συνέλευση εάν θέλουν εικόνα, τι εικόνα θέλουν κτλ. Δούλεψα το θέμα στην τάξη από παιδαγωγική σκοπιά και παράλληλα προσφέρθηκα να βοηθήσω στα πρακτικά. Φυσικά, δήλωσα και ήμουνα έτοιμος να αποδεχτώ ακόμη και την αρνητική ή την αδιάφορη απάντηση. Εξεπλάγην όταν σε όλες τις τάξεις τοποθετήθηκαν εικόνες και μάλιστα υψηλής καλλιτεχνικής και θεολογικής αξίας. Όταν το θέμα σχολιάστηκε στο σύλλογο διδασκόντων, ενημέρωσα ότι πρόκειται για πρωτοβουλία των μαθητών και το ζήτημα έκλεισε.

Σε διάφορες ανακοινώσεις και σχόλια από εκκλησιαστικούς και θεολογικούς παράγοντες τονίστηκε η «θεολογική» σημασία των εικόνων, μέσα από μια ηθικοπατριωτική και επιφανειακή συναισθηματική προσέγγιση. Προφανώς, τέτοιο ζήτημα δεν τίθεται. Οι εικόνες στις σχολικές τάξεις δεν είναι λάβαρα θρησκευτικής ταυτότητας. Ούτε λατρευτικά αντικείμενα. Αν και προβλέπεται η προσευχή στο σχολείο, οι εικόνες δεν χρησιμοποιούνται για λατρευτικούς σκοπούς. Καθηγητές και μαθητές δεν συνηθίζουν να τις προσκυνούν. Η τάξη δεν είναι ναός. Οι σχολικές εικόνες έχουν κυρίως παιδαγωγική, αλλά και διακοσμητική αποστολή. Όλοι γνωρίζουμε ότι στο ναό η αποστολή τους είναι τελείως διαφορετική. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Το σπουδαιότερο είναι ότι οι εικόνες δεν θεωρούνται ιδεολογικά σύμβολα της χριστιανικής κοινότητας ούτε στην ορθόδοξη θεολογία. Έχουν ιστορικό, παιδαγωγικό, ερμηνευτικό και παραπεμπτικό χαρακτήρα. Οι ορθόδοξες εικόνες είναι ανοικτές προτάσεις νοήματος. Αγκαλιάζουν ρεαλιστικά το παρελθόν και ταυτόχρονα είναι προσανατολισμένες προς το μέλλον. Αναδεικνύουν και διασώζουν την αξία του ανθρώπινου προσώπου και την ελευθερία του. Παραπέμπουν σιωπηλά σε μια βιωτή άλλης τάξεως, μαρτυρώντας τη δυνατότητα μετοχής σε αυτήν μέσα από αγώνα για προκοπή και φωτισμό.

Ο Πλάτων έγραψε ότι η παιδεία είναι μια πορεία προς το φως. Εάν δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε τι είναι το φως, δεν έχει νόημα να ξορκίζουμε το σκοτάδι σβήνοντας τα λιγοστά φώτα που υπάρχουν.  

Γεώργιος Στριλιγκάς
Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων

2 σχόλια:

  1. ΑΓΑΠΗΤΕ Κ. ΣΤΡΙΛΙΓΚΑ
    ΑΜΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΑΡΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΑ ΔΕΚΑΤΟ ΤΩΝ ΟΣΩΝ ΛΕΣ ΚΑΛΑ ΘΑ ΗΤΑΝ.
    ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΕΞΥΠΝΑΚΙΣΤΙΚΗ ΑΣΧΕΤΟΣΥΝΗ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΣΜΟΥ ΑΠΟ ΑΛΛΟΝ ΕΝΑΝ ΤΑΛΑΙΠΩΡΟ ΕΠΕΝΑΣΤΑΤΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΜΑΣ ΜΙΖΕΡΙΑΣ ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιατί εθελοφλείς θεολόγε;
    Ο τύπος ζήλεψε που δεν ήταν ηθοποιός στο "Χυτήριο" τις τελευταίες μέρες. Από ποιότητα λόγου δε αν δεις συνεντεύξεις του ... άστα να πάνε καλύτερα....
    Είναι λέει και δημοσιογάφος τρομάρα μας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή