Σάββατο 30 Ιουλίου 2011

ΕΦΟΡΙΑ- ΞΗΛΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΙΑΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ

Μετά τη δραματική υστέρηση που καταγράφουν τα έσοδα του προϋπολογισμού αποφασίστηκε η απομάκρυνση των εφόρων των 36 μεγαλύτερων εφοριών της χώρας, καθώς και των προϊστάμενων στο ΣΔΟΕ και στις ελεγκτικές υπηρεσίες...Αλλάζουν όλα στον φοροελεγκτικό και φοροεισπρακτικό μηχανισμό και ξηλώνονται επικεφαλής εφοριών που δεν έπιασαν τους στόχους τους.

Οι σαρωτικές αλλαγές προβλέπονται σε τροπολογία που κατέθεσε χθες στο πολυνομοσχέδιο ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών Ευάγ. Βενιζέλος.

Μετά τη δραματική υστέρηση που καταγράφουν τα έσοδα του προϋπολογισμού αποφασίστηκε η απομάκρυνση των εφόρων των 36 μεγαλύτερων εφοριών της χώρας, καθώς και των προϊστάμενων στο ΣΔΟΕ και στις ελεγκτικές υπηρεσίες. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών και χωρίς καμία άλλη διαδικασία θα γίνει η επιλογή, τοποθέτηση και αντικατάσταση των προϊσταμένων συγκεκριμένων υπηρεσιών και εφοριών, μέτρο που θα εφαρμόζεται μέχρι και το 2015, δηλαδή καθ΄όλη τη διάρκεια του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου. Στους νέους εφόρους και προϊσταμένους θα τεθούν ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι και θα αξιολογούνται για τις επιδόσεις τους κάθε τρίμηνο.

Με την τροπολογία ανοίγει ο δρόμος για την κατάργηση εφοριών, συστήνεται μια υπερ-εφορία για τις μεγάλες επιχειρήσεις, δημιουργούνται νέες διευθύνσεις στην κεντρική υπηρεσία και "ανοίγουν" παλαιές φορολογικές υποθέσεις.

Πιο αναλυτικά, η Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία Φορολογίας Ανωνύμων Βιομηχανικών Εταιρειών (ΦΑΒΕ) μετονομάζεται σε ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων και διαρθρώνεται σε δύο υποδιευθύνσεις, δέκα τμήματα και ένα γραφείο. Στην υπέρ ΔΟΥ θα υπαχθουν οι 1.000 μεγαλύτερες επιχειρήσεις όλης της χώρας με τζίρο άνω των 40. εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Οικονομικών θα λάβει υπόψη του τα στοιχεία του 2010 και με βάση αυτά θα μεταφερθούν στη νέα εφορία οι μεγάλες επιχειρήσεις.

Η ΔΟΥ Φορολογίας Ανωνύμων Εμπορικών Εταιρειών (ΦΑΕΕ) Αθηνών μετονομάζεται σε ΔΟΥ Φορολογίας Ανωνύμων Εταιρειών (ΦΑΕ) Αθηνών και στην αρμοδιότητά της ΔΟΥ ΦΑΒΕ Αθηνών περιέχονται και οι επιχειρήσεις αρμοδιότητας της ΦΑΒΕ Αθηνών, των οποίων η αρμοδιότητα δεν μεταφέρεται στη ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων. Ο προϊστάμενος της μεγαλύτερης στη χώρα εφορία θα έχει υπερ-αρμοδιότητες, καθώς θα συσταθεί υποδιεύθυνση ελέγχων, υποδιεύθυνση φορολογίας και διοικητικής μέριμνας.

ΕΠΑΝΕΛΕΓΧΟΣ
Στο τραπέζι παλαιές φορο-υποθέσεις
Παλαιές φορολογικές υποθέσεις θα επανελεγχθούν. Στη διάταξη που προστέθηκε στο πολυνομοσχέδιο τονίζεται ότι: "Συστήνεται στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Επιθεώρησης άμισθη επιτροπή για εξέταση παλαιών υποθέσεων, με σκοπό τον περαιτέρω ή μη έλεγχο αυτών, για τις οποίες, λόγω παλαιότητας και αμφίβολης απόδοσης ωφελημάτων για το Δημόσιο ή διαπίστωσης παραπτωμάτων, ο έλεγχος κρίνεται ατελέσφορος. Η επιτροπή εισηγείται σχετικά στον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος θα αποφασίσει για τον περαιτέρω έλεγχο ή μη αυτών". Επί της ουσίας, ο γενικός επιθεωρητής αναλαμβάνει ουσιαστικό ρόλο στο υπουργείο Οικονομικών, όπου θα αποφασίσει τον περαιτέρω έλεγχο σπουδαίων υποθέσεων, για τις οποίες υπάρχουν ενδείξεις φοροδιαφυγής ή ο έλεγχος δεν ήταν σε βάθος.

Το σχέδιο Βενιζέλου
Η επιλογή νέων εφόρων σε 36 μεγάλες εφορίες
Με την απόφαση τοποθέτησης τίθενται ποιοτικοί και ποσοτικοί στόχοι στους προϊσταμένους, η επίτευξη των οποίων ελέγχεται κάθε τρεις μήνες

Το σχέδιο Βενιζέλου για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και την άμεση ενίσχυση των φορολογικών εσόδων που εμφανίζουν "τρύπα" 3,3 δισ. ευρώ προβλέπει:

1. Με απόφαση υπουργού η επιλογή των εφόρων.

Η επιλογή, τοποθέτηση και αντικατάσταση των προϊσταμένων συγκεκριμένων οργανικών μονάδων του υπουργείου Οικονομικών γίνεται με μόνη απόφαση του υπουργού Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως χωρίς άλλη διαδικασία, καθ΄όλη τη διάρκεια του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου.

Με την απόφαση τοποθέτησης τίθενται ποιοτικοί και ποσοτικοί στόχοι στους προϊσταμένους, η επίτευξη των οποίων ελέγχεται κάθε τρεις μήνες. Η τοποθέτηση γίνεται για θητεία ενός έτους, που μπορεί να ανανεώνεται μία ή περισσότερες φορές και να διακόπτεται πριν από τη λήξη της με μόνη απόφαση του υπουργού Οικονομικών.

Πού θα εφαρμοστεί
Το έκτακτο αυτό μέτρο θα εφαρμοστεί
:

Στη Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
Στη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης.
Σε όλες τις υπηρεσίες του ΣΔΟΕ.
Στις ελεγκτικές υπηρεσίες των τελωνείων και στα τελωνεία πρώτης τάξης.
Στα Διαπεριφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα, καθώς και στα περιφερειακά ελεγκτικά κέντρα.
Στην επιχειρησιακή μονάδα είσπραξης.
Στις 36 επιλεγμένες εφορίες, στην τοπική αρμοδιότητα των οποίων παρουσιάζεται το μεγαλύτερο ποσοστό οικονομικής δραστηριότητας και συμβάλλουν κατά 75% στα συνολικά έσοδα των εφοριών. Συγκεκριμένα με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα τοποθετηθούν οι προϊστάμενοι στις ΔΟΥ: Μεγάλων Επιχειρήσεων, ΦΑΕ Αθηνών, ΦΑΕ Πειραιά, ΦΑΕ Θεσσαλονίκης, Α' Αθηνών, Δ' Αθηνών, Ι' Αθηνών, Αγ. Παρασκευής, Αμαρουσίου, Αχαρνών, Γλυφάδας, Ελευσίνας, Κηφισιάς, Πειραιά, Ψυχικού, Α' Ηρακλείου, Β' Ηρακλείου, Α' Θεσσαλονίκης, Β' Θεσσαλονίκης, Ζ' Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Κορίνθου, Ρόδου, Χαλκίδας, Α' Πατρών, Α' Ιωαννίνων, Α' Βόλου, Α' Καβάλας, Β' Λάρισας, Α' Σερρών.

Η θητεία των προϊσταμένων που έχουν τοποθετηθεί στις παραπάνω υπηρεσίες λήγει με τη δημοσίευση του νόμου.

Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών
Ανοίγει ο δρόμος για την κατάργηση των εφοριών
Η τροπολογία "ανοίγει τον δρόμο" για την κατάργηση των εφοριών. Συγκεκριμένα με απόφαση του υπουργού Οικονομικών μπορεί να μετατρέπεται εφορία ή τελωνείο από πρώτης τάξεως σε δεύτερης τάξεως ή σε αυτοτελές γραφείο, είτε να καταργείται κατά περίπτωση. Επίσης, παρέχεται εξουσιοδότηση στον υπουργό Οικονομικών να καταργεί ή να αναστέλλει τη λειτουργία τμημάτων ή γραφείων ελέγχου και δικαστικού και οι αρμοδιότητές του να μεταφέρονται στη ΔΟΥ της περιφερειακής ενότητας έδρας του νομού, με εξαίρεση του νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης, στους οποίους μπορεί να ορίζονται περισσότερες ΔΟΥ που θα ασκούν τις μεταφερόμενες δραστηριότητες. Ακόμη:

Καταργούνται οι δύο υποδιευθύνσεις σε όσες ΔΟΥ Α΄τάξης λειτουργούν λιγότερα τμήματα.

Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών που αναστέλλει τη λειτουργία οργανικών τελωνειακών μονάδων, μπορεί να καταργείται η θέση υποδιευθυντή.

Στις προθέσεις του υπουργείου Οικονομικών είναι μέχρι το τέλος του έτους να συγχωνευτούν - καταργηθούν οι πρώτες εφορίες και εντός του 2012 να καταργηθούν περί τις 200 εφορίες.

Εξάλλου, η Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων μετονομάζεται σε Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων με αρμοδιότητες:

Τον στρατηγικό σχεδιασμό ελέγχων και εκπόνηση επιχειρησιακών προγραμμάτων και τη συμμετοχή σε ειδικές περιπτώσεις στη διενέργεια ελέγχων και επανελέγχων.

Τον καθορισμό και την εφαρμογή κριτηρίων για την ανάλυση κινδύνου.

Την κατάρτιση επιχειρησιακών σχεδίων είσπραξης των εσόδων και των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Την κατάρτιση συμβολαίων αποδοτικότητας με τις υπηρεσίες φορολογικού ελέγχου και αναγκαστικής είσπραξης των ληξιπρόθεσμων χρεών.

Τη λήψη μέτρων που συμβάλλουν στην εκούσια συμμόρφωση των φορολογουμένων - οφειλετών.

Στη νέα γενική διεύθυνση θα υπάγονται:

α) Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού.

β) Διεύθυνση Ελέγχων.

γ) Διεύθυνση Πολιτικής Εισπράξεων.

δ) Διεύθυνση Παρακολούθησης Νομικών Υποθέσεων και Είσπραξης.

ε) Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης.

στ) Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης. Η μονάδα αυτή θα είναι αποκεντρωμένη και θα είναι αρμόδια για την επιδίωξη είσπραξης μεγάλων οφειλών οπουδήποτε στην επικράτεια. Ο προϊστάμενος της μονάδας αυτής θα έχει όλες τις αρμοδιότητες που έχει ένας προϊστάμενος εφορίας και θα διαρθρώνεται σε 4 τμήματα.

Τέλος, δημιουργείται νέα Οικονομική Επιθεώρηση η οποία θα υπάγεται απευθείας στον υπουργό Οικονομικών. Σε αυτήν ανατίθεται:

Ο διαχειριστικός και ο οικονομικός έλεγχος των δημόσιων υπολόγων και δημόσιων διαχειρίσεων.

Η εποπτεία και η διενέργεια τακτικών και έκτακτων επιθεωρήσεων και ελέγχων της διοικητικής και διαχειριστικής δραστηριότητας και λειτουργίας όλων των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών.

Η διενέργεια διοικητικών ερευνών και ανακρίσεων για καταγγελλόμενα ή διαπιστούμενα αδικήματα που διαπράττονται από υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών.

Ο έλεγχος των δηλώσεων περιουσιακής κατάσταση (πόθεν έσχες) των υπαλλήλων του υπ. Οικονομικών, εκτός των γενικών διευθυντών.

Ο έλεγχος και η έρευνα της οικονομικής κατάστασης και της διαχείρισης των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ, των αποκεντρωμένων δημοσίων υπηρεσιών, καθώς και των επιχειρήσεων με τις οποίες το Δημόσιο συνδέεται με σύμβαση.

Επιπρόσθετα, νέες αρμοδιότητες δίνονται στην υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων.
Η Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων έχει ως αποστολή τη διερεύνηση και τη διαπίστωση ποινικών αδικημάτων και πειθαρχικών παραπτωμάτων, στα οποία εμπλέκονται υπάλληλοι του υπ. Οικονομικών και των εποπτευόμενων νομικών προσώπων που αφορούν χρηματισμό και δωροδοκία.

Μαρία Βουργάνα

EΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου